Presentatie Massive Open Online Courses: Droom of nachtmerrie?

Zijn Massive Open Online Courses een droom of een nachtmerrie? En voor wie dan? Deze vraag was onderwerp van een presentatie die ik vandaag heb verzorgd tijdens een bijeenkomst van het bedrijf iPROFS over ‘ICT innoveert onderwijs’.

Ik heb eerst verkend wat Massive Open Online Courses en hun uitdagingen zijn. Vervolgens heb ik aangegeven waarom wij gestart zijn met het ontwikkelen van een massive open online course over e-learning. Dit is gebeurd in het kader van het innovatieproject OpenU, waarbinnen we ook een digitale leer- en werkomgeving op basis van de portalsoftware Liferay hebben ontwikkeld (tijdens deze middag stonden allerlei Liferay-toepassingen centraal omdat iPROFS Liferay Platinum Partner is). We wilden onder meer kijken of de leeromgeving OpenU geschikt is als platform voor MOOCs.

Vervolgens men ik ingegaan op de opzet van de MOOC en op leerervaringen. Eén van mijn conclusies is dat MOOCs geschikte manieren van professionaliseren zijn, maar dat het vrijblijvende karakter vermoedelijk uitnodigt tot relatief passief leren, en als zodanig moeilijk vergeleken kan worden met een reguliere cursus.

Het grappige was dat één van de deelnemers aan deze MOOC aanwezig was, en dat we vandaag voor het eerst met elkaar hebben kunnen spreken.

Lees ook mijn impressie van mijn ervaringen met de MOOC.

Nota bene:

  • MOOCs zijn dus noch een droom, noch een nachtmerrie.
  • Ik geloof nog steeds niet dat ICT onderwijs innoveert (zie de titel van de bijeenkomst), maar wel dat ICT een belangrijke rol kan spelen bij het versterken of vernieuwen van onderwijs, opleiden en leren.

Hieronder vind je de slides van mijn presentatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *