Waar je rekening mee moet houden als je smartphones in de les wilt gebruiken

Volgens docent Colleen Lee kun je smartphones prima in de klas gebruiken, mits je bij de introductie met vier zaken rekening houdt.

  1. Smartphones in education
    Foto: Shareski

    Spreek de regel af dat leerlingen beginnen met de telefoon met de bovenkant op tafel te leggen. Zorg dat je er goed zicht op hebt. Vraag vervolgens de smartphone te gebruiken als jij dat wil.

  2. Spreek de regel af dat de telefoon op ’stil’ staat. Geef aan wat je moet doen als de smartphone per ongeluk toch gaat rinkelen of piepen (verontschuldig je, zet op stil, maar neem niet op).
  3. Geef het goede voorbeeld. Dus met de bovenkant op tafel, met het geluid uit. Deel ook foto’s die je bijvoorbeeld tijdens de les maakt. Laat zien hoe je de smartphone kunt gebruiken voor leren.
  4. Spreek leerlingen aan als zij de smartphone misbruiken. Maak leerlingen ervan bewust dat het gebruik van de smartphone een privilege is, geen recht. Laat leerlingen na drie waarschuwingen de telefoon inleveren. Niet eenmalig maar elke dag gedurende drie weken. Zorg er wel voor dat leerlingen de consequenties kennen, en gebruik herinneringen.

Als je de smartphone laat gebruiken om aantekeningen te maken -waar Lee voor pleit- dan werkt regel 1 natuurlijk niet. Ik ben daar op zich -in verband met het risico op afleiding- ook geen groot voorstander van.

Daarom zou ik de smartphone in de tas laten stoppen, en selectief gebruiken (voor zoekopdrachten als je niet de beschikking hebt over laptops of tablets, om foto’s en video’s te maken, voor het gebruik van student response systemen, enzovoorts).

Maar verder spreekt de pedagogische benadering me erg aan.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *