Het ontwikkelen van een goed doordacht ontwerp is één van de uitdagingen van massive open online courses. Zo’n ontwerp heeft niet alleen betrekking op didactiek, maar ook op andere aspecten. Recent is een publicatie verschenen waarin een raamwerk wordt beschreven dat onderwijsontwerpers kan faciliteren bij het ontwerpen van MOOCs.
Carlos Alario-Hoyos heeft samen met een aantal collega-onderzoekers een concept-raamwerk ontwikkeld dat docentontwerpers kan faciliteren bij het ontwerpen van MOOCs: de MOOC Canvas. Zij baseren zich hierbij niet op de leeromgeving Canvas, maar op Osterwalder’s business model canvas. Daarin onderscheiden de auteurs elf onderling samenhangende aspecten, die betrekking hebben op logistiek, technologie, didactiek en financiën.
De auteurs benadrukken daarbij het belang van het visualiseren van het didactisch ontwerp, en om bij het ontwerpen van MOOCs niet alleen oog te hebben voor didactiek.
De elf aspecten hebben betrekking op beschikbare bronnen en op ontwerpbeslissingen.:
- Menskracht (houd rekening met een forse tijdsinvestering door een team van medewerkers, niet alleen docenten).
- Intellectuele bronnen (zoals artikelen waarvan copyright geregeld moet worden).
- Apparatuur (zoals software of videocamera’s).
- Leerplatform (welke functionaliteiten wens je, welke zijn beschikbaar?).
- Algemene beschrijving (naam, duur, domein)
- Doelgroep van de MOOC (denk aan de benodigde voorkennis en hun motivatie).
- Didactische benadering (vanuit welke visie op leren wil je de MOOC vormgeven).
- Leerdoelen en bekwaamheden waar in de MOOC aan gewerkt wordt.
- Leerinhouden (video’s, artikelen, websites, opdrachten).
- Manieren van beoordelen (formatief, summatief).
- Aanvullende, ondersteunende, technologieën (bijvoorbeeld ter compensatie van ontbrekende functionaliteiten in het leerplatform).
Deze elementen worden vertaald in een vragenlijst, die als een checklist kan worden ingezet.
De auteurs geven een voorbeeld van een toepassing van dit raamwerk tijdens een workshop waarin een team van docenten een MOOC heeft ontworpen. Zij stellen ook dat dit raamwerk geen oog heeft voor de duurzame financiering van een MOOC.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie