eSchool News besteedt aandacht aan een blended learning cursus voor eerstejaars leerlingen voortgezet onderwijs. Deze cursus leidt vanaf 2012 tot steeds betere resultaten. Wat zijn daar de redenen van?
Een lessenreeks van 8-10 bijeenkomsten is enkele jaren geleden herontworpen zodat leerlingen nu nog 4 bijeenkomsten bijwonen en voor de rest in eigen tijd en tempo online leren. De laatste twee jaar merkt men dat de studieresultaten steeds beter worden, en dat leerlingen de stof steeds sneller verwerken. Als redenen noemt de auteur:
- Er wordt inmiddels een meer gebruikersvriendelijke online leeromgeving gebruikt.
- De kwaliteit van de materialen en het didactisch concept zijn in de loop der jaren sterk verbeterd. Er wordt bijvoorbeeld expliciet aandacht besteed aan de manier van leren.
- Docenten zijn steeds beter in staat om blended learning toe te passen en geloven ook in de kracht van deze aanpak.
- Jongeren zijn steeds meer gewend om met computers en online omgevingen te werken.
De auteur geeft aan dat meer aandacht zal worden besteed aan onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op betere studieresultaten en een hoger tempo.
Voor mij illustreert dit artikel hoe belangrijk het is om goed na te denken over didactiek van blended learning, en om te investeren in professionalisering en voorbereiding van docenten.
Ik krijg de indruk uit het artikel dat de betrokken docenten al doende geleerd hebben om met behulp van ICT onderwijs te verzorgen. Natuurlijk is leren van ervaringen belangrijk. Maar je kunt m.i. fouten voorkomen en eerder successen behalen als je investeert in een gedegen voorbereiding.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie