Vernieuwingen hebben pas succes als je in staat bent er voor te zorgen dat de eerste gebruikers de innovatie met respect gebruiken. Dat betekent dat bedrijven moeten proberen om het gedrag van deze ‘early adopters’ te managen.
Deze stelling verdedigt Michael Schrage in de bijdrage ‘What Google “Glassholes” Reveal About Managing Innovation’. De aanleiding van dit artikel is de oproep van Google om GoogleGlass met respect te gebruiken, en je niet te gedragen als ‘Glasshole’. Dat betekent dus dat gebruikers geen foto’s en video’s maken, terwijl omstanders daar niet op zitten te wachten of niet geïrriteerd moeten reageren bij vragen en opmerkingen.
Volgens Schrage bepaalt de wijze waarop de eerste gebruikers met een innovatie omgaan, het succes ervan eerder dan het ontwerp (en de functionaliteit) en de gebruikerservaring. Als de ‘early adopters’ nieuwe technologieën niet ‘respectvol’ gebruiken, dan heb je als bedrijf vermoedelijk een groot probleem. Hun gedrag ‘managet’ namelijk de verwachtingen van de grote groep potentiële klanten.
De auteur wijt de trage adoptie van sms-en in de VS aan het feit dat het aanvankelijk vooral jongeren waren die deze tekstberichten verstuurden. Ook stelt hij dat er bij de introductie van mobiele technologie gelukkig geen dodelijke ongelukken zijn gebeurd als gevolg van het gebruik van smartphones tijdens het rijden.
Schrage adviseert:
If you’re not managing your convergent lead users/early adopters with the same care and alacrity that you’re using with your best customers and most talented employees, you’re setting yourself up for underperformance or outright failure. Indeed, you’re begging to be regulated, legislated or litigated into falling in line.
Zou de dikwijls trage adoptie van leertechnologieën ook deels te wijten zijn het de wijze waarop de eerste gebruikers deze tools toepassen?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie