’Social learning’ met Curatr

Lang tijd geleden heb ik kennis gemaakt met Curatr als online tool om informatie mee te cureren. Onlangs heb ik hernieuwd kennis mee gemaakt. Maar nu als platform for ‘social learning’.

CuratrLaatst sprak ik met François Walgering van MOOC Factory. Zij willen een platform bieden voor het faciliteren van ‘social learning’ van grote groepen medewerkers binnen arbeidsorganisaties. Daarbij leren medewerkers samen met elkaar, waarbij lerenden een grote mate van zelfcontrole en zelfverantwoordelijkheid hebben.

Tot mijn verbazing zet men daarbij Curatr in (MOOC Factory is licentiehouder). Ik kende Curatr al als platform waarmee je content rond onderwerpen kon cureren. Maar ik had er nooit bij stil gestaan dat je dit platform ook voor ‘social learning’ kunt inzetten. De ontwikkelaars van Curatr hebben dit platform echter fors doorontwikkkeld.

Curatr stelt lerenden vooral in staat om met elkaar kennis te delen:

Curatr allows for object-orientated discussion, user generated content, peer marking, discussion questions, group discussion, blogging and much more, all in one, simple to use interface. Unlike other platforms, with Curatr, social is not an option. Our social features are deeply ingrained into our approach.

Daarbij maakt men ook gebruik van gamification en van de mogelijkheid om bronnen te cureren.

Initiatiefnemer Ben Betts typeert de visie achter Curatr als volgt:

Je kunt bijvoorbeeld binnen Curatr een twee weken durend event starten. Binnen elke week worden enkele leervragen gesteld. Deelnemers krijgen bijvoorbeeld de vraag gesteld: “Is leren per definitie sociaal”?
Zij krijgen dan objectgeoriënteerd overzicht te zien van onderwerpen. Klik je op zo’n onderwerp dan krijg je bijvoorbeeld een blogpost of video te zien waarin perspectieven op social learning worden beschreven. Je kunt vervolgens reageren op die blogpost, en de blogpost eventueel ook bookmarken. Vervolgens kun je reacties ook waarderen (met het risico dat gewaardeerde bijdragen nog meer gewaardeerd worden). Bij erg veel bijdragen is dat een hele uitdaging.

Door actief te zijn kun je ook badges verdienen die in een portfolio worden bewaard. Ook is het belangrijk om via zogenaamde toegangspoorten naar een volgend niveau te gaan. Je moet dan actief zijn geweest binnen een aantal conversaties voor je naar een hoger niveau kunt gaan.

Verder kun je zelf objecten toevoegen en objecten van anderen bekijken. Naast cursussen kent Curatr ook groepen.

De Barclays bank heeft Curatr bijvoorbeeld gebruikt voor een inwerkprogramma voor nieuwe medewerkers. Een docent van de universiteit van San Diego heeft zelfs een MOOC verzorgd met behulp van Curatr.

Uit deze case studies krijg ik de indruk dat deze organisaties Curatr nogal docentgecentreerd wilden inzetten. Interactie en participatie zijn echter inherent aan het concept van Curatr.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Beste Wilfred,

    Of zoek naar, liefst gratis, alternatieven voor software als Storyline kwam ik dit artikel tegen.
    Het lijkt me leuk om Curatr eens uit te proberen. Helaas is er geen gratis variant. Weet jij of er alternatieven zijn voor Curatr of andere software om low-budget of no-budget e-learning te kunnen ontwikkelen?
    Bij voorbaat 1000 x dank voor de info!

    Groet, Berno.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *