Vandaag heb ik een studiedag verzorgd over blended learning. Daarbij heb ik met de deelnemers onder meer verkend welke factoren van invloed zijn op het model van blended learning dat je kiest.
Het Marnix Onderwijscentrum adviseert en verzorgt professionalisering van leraren en directeuren in het basisonderwijs. Ik heb vandaag voor een team van docenten/adviseurs een studiedag verzorgd over blended learning.
Ik had de aanwezigen gevraagd twee video’s te bekijken over e-learning en blended learning (hier en hier). Via Socrative heb ik gecheckt of zij begrepen hebben wat in de video’s is verteld. Dit was voor mij meteen aanleiding om in te gaan op het concept van de flipped classroom, dat een voorbeeld is van blended learning.
Vervolgens zijn we stil blijven staan bij verschillende modellen van blended learning. We hebben verkend wat de keuze voor een model bepaald. Dat is bijvoorbeeld het doel dat je wilt bereiken met blended learning. Als je meer werkende docenten wilt bereiken dan zal het aandeel online leren bijvoorbeeld groter zijn. Aspecten als leerdoelen, vakinhoud of didactiek zijn niet van invloed op de keuze voor een model, maar wel voor de invulling ervan.
Daarna zijn we stil blijven staan bij leertechnologieën, en bij de didactische aspecten van technologieën. Als je blended learning wilt vormgeven zul je onder meer moeten verkennen wat vanuit het perspectief van leren de sterke en minder sterke punten van technologieën zijn.
Ik heb ook praktijkvoorbeelden van blended learning gegeven en ben ingegaan op didactische aandachtspunten. Bijvoorbeeld op het belang van structuur en coördinatie. Voor veel lerenden is het een hele uitdaging om ‘bij de les’ te blijven. Zaken als afspraken, mijlpalen en peilingen bevorderen dit.
’s Middags hebben we met een kleinere groep gewerkt aan het herontwerp van een opleiding van het Marnix Onderwijscentrum.
Hieronder vind je de slides.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie