Praktijkervaringen met GoogleGlass

Steeds meer docenten doen ervaring op met GoogleGlass, en delen deze ervaringen online.

Andrew Marcinek schrijft in Edutopia over de eerste ervaringen met GoogleGlass:

  • Je kunt letterlijk zichtbaar maken hoe jouw werkdag er uit ziet.
  • Het is de omgeving die wordt afgeleid door GoogleGlass, niet degene die deze bril draagt.
  • Leerlingen, die op basis van het lezen van een boek, een tableau maakten (een soort scene), konden via GoogleGlass hier een opname van maken en deze via YouTube delen. Zij hadden hier inderdaad ook andere technologie voor kunnen gebruiken. Het gebruikersgemak van GoogleGlass bevorderde wel de motivatie.
  • Je kunt leerlingen vragen jouw doceergedrag te filmen om mede op basis daarvan feedback te krijgen. Ook wordt zichtbaar waar de leerling naar kijkt, terwijl jij les geeft.
  • Je kunt Evernote via GoogleGlass gebruiken om geproduceerde artefacten op te slaan en te delen.
  • Je kunt GoogleGlass gebruiken om het oplossen van een wiskundigvraagstuk te filmen (inclusief hardop denken), om later te bestuderen.

De mooiste toepassing wordt echter geïllustreerd door de foto bij het artikel. Je kunt gemakkelijker binnen authentieke contexten leren.

GoogleGlass
Foto: Google

Marcinek geeft toe dat GoogleGlass nog niet altijd zinvol wordt toegepast, en een verspilling lijkt te zijn van tijd en middelen (denk aan de kosten). Hij stelt echter dat we met betrekking tot deze technologie nog veel te leren hebben.

However, I foresee Glass taking off in schools as an assistive technology, as a creation tool and as a reflection tool.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *