Sociale media en mobiele technologie in de klas gebruiken

Docenten zien wel het nut van sociale media (en mobiele technologie) voor leren in, maar vrezen ook nadelige gevolgen. Als je kijkt naar de dagelijkse praktijk, kan ik me daar ook wat bij voorstellen. Toch leidt dit ook tot gemiste kansen.

Gisteravond heb ik weer eens een aflevering bekeken van De School. Omroep BNN heeft leerlingen van 4 Havo van een school uit Alkmaar (en hun docenten) enkele weken met 40 camera's gevolgd, en doet daarvan in afleveringen verslag. Eén van de mooie aspecten is dat de betrokkenen het laatste woord hadden bij het monteren.

Gisteravond ging het onder meer over het gebruik van de mobiele telefoon in de klas. Het beeld werd geschetst dat leerlingen en masse de mobiel gebruiken voor 'niet-taakgebonden communicatie'. Veel leerlingen lieten zich op grote schaal afleiden door WhatsApp en Facebook. Als je weet dat focus en aandacht van groot belang zijn voor leren, kun je volgens mij niet anders dan concluderen dat de effectieve leertijd van de lessen voor deze groep leerlingen bijzonder gering is (die indruk krijg ik trouwens vaker op basis van deze serie). Verder valt me op dat ik geen voorbeeld heb gezien van docenten die mobiele technologie ook voor het leren gebruiken. Ik ga er van uit dat dit beeld representatief is voor 4 Havo van deze school.

Het geringe gebruik in de les geldt ook voor sociale media, zo blijkt weer eens uit een recent onderzoek. Veel docenten gebruiken zelf sociale media, zien ook de waarde van sociale media voor leren, maar slechts 18% gebruikt deze applicaties in het onderwijs. Vijfenvijftig procent is ook niet van plan dit te doen.

Nog geen dertig procent heeft op dit terrein professionalisering genoten. Veel docenten zijn echter ook bang dat het gebruik van sociale media tot problemen leidt.

Als je naar het gebruik van mobiele technologie binnen De School kijkt, kan ik me ook wel wat voorstellen bij die angst. Zelfs al zou je mobiele technologie binnen die onderwijscontext taakgebonden willen gebruiken, dan nog is het risico op afleiding heel groot. WhatsApp is twee klikken van Socrative verwijderd, en de belevenissen van je vriendinen tijdens de pauze zijn altijd interessanter dan literatuurgeschiedenis.

Ik heb zelf wel de indruk dat het massale gebruik van de smartphone binnen De School mede veroorzaakt wordt doordat regels niet consequent worden nageleefd, en de lessen vooral bestaan uit instructies en het handhaven van de orde. Ook vraag ik me af of de regels zijn opgelegd, of zijn opgesteld in samenspraak met de leerlingen? En leren we jongeren 'verstandig' om te gaan met sociale media en mobiele technologie? Hebben we het met jongeren over hoe je op een goede manier leert, of gaan we nog steeds uit van de mythe van het multitasken? Gaat het gesprek met leerlingen ook daarover?

Ik heb wel vaker voorbeelden gegeven van de toegevoegde waarde die het selectieve gebruik van mobiele technologie en sociale media kunnen hebben voor het onderwijs. Door deze technologieën en applicaties niet te gebruiken, mis je kansen om motiverende, activerende en betekenisvolle leeractiviteiten vorm te geven.

Maar om dit te kunnen doen, zul je wel aandacht moeten besteden aan didactiek èn pedagogiek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ik vraag me af hoe het komt dat docenten zo vasthouden aan zenden van informatie??? Ligt het aan hun opleiding? Gebrek aan nieuwsgierigheid om hun vak bij de beleving van de doelgroep te laten aansluiten? Het verwijt wordt vaak bij leerlingen gelegd. Zij zijn niet geinteresseerd maar ligt dezelfde veronderstelling ook niet bij docenten? Zijn zij geinteresseerd hoe hun vak overkomt bij leerlingen en hoe deze ‘gap’ te dichten? Dus ik steun je verhaal Wilfred! laten we zorgen dat technologie het leren ondersteunt en aantrekkelijk maakt. de doelgroep vindt dit belangrijk dus waarom niet aanluiten??

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *