J/M voor ouders besteedt aandacht aan de discussie over het gebruik van technologie op de hersenontwikkeling van kinderen. Wetenschappers kruisen nog steeds de degens over de vraag of het gebruik van internet slecht is voor de hersenontwikkeling, en dus voor leerprestaties. Toch lijkt vooral overmatig gebruik negatief te zijn.
De Duitse psychiater Manfred Spitzer meent dat we ons zorgen moeten maken over de veronderstelde negatieve effecten van het gebruik van ICT op het brein. Hij vindt dat ouders de computer, tablet en smartphone de deur uit zouden moeten doen om ‘digitale dementie’ te voorkomen. Hij stelt dat het gebruik van ICT leidt tot passieve handelingen (zoals kopiëren en plakken) en leidt tot meer oppervlakkig leren. Volgens J/M raakt Spitzer een open zenuw.
Hoofddocent onderwijsneurowetenschap Mariëtte Huizinga stelt daarentegen dat kennis toepassen ook digitaal kan. Zij stelt dat we echter nog weinig weten over de effecten van een intensief gebruik van ICT op leren. Hoogleraar Rob Martens meent zelfs dat scholen ‘musea’ worden als zij niet inspelen op het gebruik van onder andere tablets. Aangezien we alle informatie online gaan opzoeken, moet het onderwijs jongeren daar op voorbereiden. Bovendien kunnen tablets de motivatie van leerlingen om te leren helpen versterken. Hij pleit echter ook voor meer onderzoek naar de effecten hiervan, en voor meer begeleiding op dit terrein.
Het artikel stelt overigens ook dat het ingewikkeld is om lange termijn effecten van ICT op hersenontwikkeling te onderzoeken. Wat meet je namelijk? Bovendien blijkt maar een relatief kleine groep jongeren schade op te lopen van een te intensief gebruik van ICT. De stelling dat we dommer worden van internet kan niet worden bewezen, terwijl er wel ook positieve effecten zijn van het gebruik van ICT (zoals hechtere vriendschappen en meer zelfvertrouwen dankzij sociale media of beter ruimtelijk inzicht).
Bovendien blijkt vooral overmatig gebruik van ICT negatieve gevolgen te hebben, normaal gebruik niet. Grote effecten treden dus op bij een kleine groep. Citaat:
Worden die problemen veroorzaakt door internetgebruik? Of zijn kinderen met problemen meer geneigd tot excessief internetgebruik? Op dat kip en ei-probleem is nog geen eenduidig antwoord te geven.
Het artikel eindigt met een pleidooi om vooral je gezonde verstand te gebruiken en als ouders afspraken te maken met je kinderen over het gebruik van ICT. “Stel duidelijke grenzen en wees consequent”, luidt het terechte advies.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie