Professionalisering van docenten vormt de grootste uitdaging voor instellingen voor hoger onderwijs. De meeste docenten zijn namelijk nog niet in staat om op een kwalitatief goede manier online onderwijs te verzorgen. Dit is m.i. één van de belangrijkste conclusies van “The Future of Online Higher Education“.
Dit artikel is de samenvatting van een betoog van CEO en auteur Fred DiUlus. Hij schetst hierin dat het aantal onderwijsinstellingen dat online onderwijs is gaan verzorgen sinds 2007 met 700% is toegenomen, terwijl het aantal studenten dat online cursussen volgt jaarlijks met 12% toeneemt.
Instellingen die zich puur met online leren bezighouden hebben hierbij een voorspong op traditionele aanbieders omdat docenten van deze laatste categroie instellingen vaak onvoldoende in staat zijn om online onderwijs te verzorgen. Er lijkt ook onvoldoende ruimte te zijn om deze omslag te maken. Wel is volgens DiUlus er een nieuwe generatie docenten in opkomst die hiertoe wel in staat is. Veel docenten hebben volgens hem echter nog steeds gevoel dat online leren te koste zal gaan van de kwaliteit van het hoger onderwijs.
DiUlus stelt dat de beste non-profit traditionele onderwijsinstellingen zich niet kunnen meten met de beste online universiteiten. Dat komt omdat zij online leren vooral beschouwen als promotie voor het traditionele onderwijs. In feite behandelen zij online leren volgens DiUlus als tweederangs onderwijs. De beste docenten zetten zij bijvoorbeeld nog steeds in voor het campusonderwijs.
De auteur gaat in zijn beschouwing ook nog in op andere relevanten ontwikkelingen:
- Het gebruik van 3D en holografietechnologie.
- Samenwerking tussen gaming en onderwijs.
- Massive Open Online Courses als middel om studenten langdurig aan je instelling te binden (in plaats van als middel om geld te verdienen).
Ik heb het gevoel dat DiUlus wat chargeert. Er zijn best onderwijsinstellingen te vinden die juist investeren in de kwaliteit van online leren, en juist vanuit de optiek van kwaliteitszorg gebruik maken van open education. Maar aan de andere kant vind ik de waarschuwing bepaald niet overbodig.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Professionalisering houdt toch in dat docenten zelf bepalen wel wel en wat niet belangrijk is?
Nee, dat klopt niet. Gewoon totaal niet.
Gr. Henk