Hoe ziet het leerlandschap er in 2015 uit? Die vraag proberen Jay Cross, Jane Hart en andere betrokkenen bij de Internet Time Alliance te beantwoorden in het artikel Working Smarter in Terra Nova Circa 2015. De auteurs gebruiken bewust de term 'nieuw land' omdat zij verwachten dat wij over vijf jaar anders zullen werken en leren:
In Terra Nova, push and pull combine to create a dynamic flow of power, authority, know-how, and trust. Change is so fast and furious that work and learning blur into one activity. Workers respond to novel situations as best they see fit, governed by the organization's values and their own gut feelings.
In deze samenleving zijn werknemers creatieve netwerkers, wordt vooral waarde gehecht aan ontwerp en emotional appeal en gaat de meeste aandacht uit naar innovatie. Leren vindt plaats tijdens het werk, niet via cursussen en trainingen. Medewerkers worden op een andere manier gemotiveerd (meer intrinsiek). Zij moeten vooral in staat zijn om de juiste informatie op het juiste moment te vinden, kritisch kunnen nadenken, problemen kunnen oplossen, enzovoorts.
Als je de Internet Time Alliance volgt, dan komen de opvattingen uit dit artikel je ongetwijfeld bekend voor. Hoewel ik deze ontwikkelingen zeker ook zie voltrekken, en met wat mitsen en maren hoop dat de ontwikkelingen zich zullen voltrekken, heb ik twee belangrijke bezwaren bij dit artikel:
- Dergelijke revolutionaire ontwikkelingen voltrekken zich nooit binnen vijf jaar (tenminste niet op een democratische manier). Vaak zul je achteraf, jaren later, het omslagpunt pas herkennen. Hebben we in 1952 bijvoorbeeld geconcludeerd dat het informatietijdperk in 1949 is gestart? Een nieuw tijdperk wordt ook meestal -jaren later- geplot op een bepaalde gebeurtenis of uitvinding. Zoals de uitvinding van de stoommachine als startpunt van de industriële revolutie wordt gezien. Wat zal het omslagpunt zij van Terra Nova in 2012?
- De auteurs geven een wel heel simpele voorstelling van zaken. Ook binnen Terra Nova zal onderwijs bijvoorbeeld nog steeds bestaan (vooral voor de basis is onderwijs prima geschikt). Agrarisch en vooral industrieel werk heeft over vijf jaar nog steeds een behoorlijke omvang, en dat geldt al helemaal voor de klassieke dienstverlening met haar kenniswerkers. De werkelijkheid zal dus veel complexer zijn, dan Cross cs beschrijven. Bovendien houden zij geen rekening met maatschappelijke ontwikkelingen die haaks staan op deze trend. Ik denk daarbij aan het maatschappelijk onderwijsconservatisme zoals dat tot uiting komt in het concept-regeerakkoord (smalle focus op kennis, nadruk op uniformiteit en standaarden).
Gisteren zei iemand op het congres e-learning in de zorg tegen me: "We moeten ons niet zo gek laten maken", waarbij hij doelde op ooit voorspelde trends, die nooit de impact hebben gekregen die een jaar of vijf geleden voorzien is. Datzelfde gevoel heb ik bij Working Smarter in Terra Nova Circa 2015. De ontwikkeling is in gang gezet, het tempo waarin deze zich volstrekt ligt echter lager en het resultaat zal bepaald niet eenduidig zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie