In 40 dagen snel en slim online aan de slag gaan en een online reputatie bouwen

Wil je beter en efficiënter aan de slag met sociale media ten behoeve van het versterken van je online reputatie? Maar heb je geen zin om een dik boek hierover te lezen? Dan zijn twee compacte publicaties, die gericht zijn op 'leren door te doen' wellicht wat voor jou.

Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar zijn Ennuonline gestart. Daarmee willen zij professionals die zich met leren en veranderen bezig houden, helpen om slim gebruik te maken van sociale media. Eén van de onderdelen van hun dienstverlening is een aantal werkboeken die je in combinatie met een online cursus en coaching kunt inzetten, maar die ook afzonderlijk te gebruiken zijn.

Ik heb eind verleden week twee presentexemplaren ontvangen met het verzoek om hier een recensie over te schrijven. Dat doe ik met plezier. Het gaat om:

  • Snel en slim online aan de slag gaan. In 40 dagen.
  • Bouw je online reputatie. In 40 dagen.

De opzet van beide boeken is identiek. Ze hebben elk een beperkte omvang (60 pagina's) en bestaan uit 18 opdrachten die je in zes weken kunt doorlopen. Binnen elke week wordt een thema behandeld (zoals 'Content cureren: interessante inhoud delen' of 'Sneller netwerken'). De auteurs geven dus nadrukkelijk geen instructies, maar laten professionals aan de hand van een concrete taak zelf ontdekken hoe zij bijvoorbeeld via hashtags op Twitter kunnen zoeken of hoe zij de mix tussen privé en professioneel kunnen maken.

Elke opdracht heeft een doel en bevat voorbeelden of tips. Ook bevat elke opdracht aanvullende bronnen, die onder meer via QR-codes worden ontsloten (zoals Youtube-films waarin de auteurs zelf laten zien hoe zij sociale media dagelijks gebruiken).

De auteurs steken met deze uitgaves in op professionals die niet of nauwelijks gebruik maken van sociale media. Mensen die zich al jaren bezig houden met deze technologieën hebben zichzelf vast al een 'gegoogled', en weten vermoedelijk ook hoe je dankzij RSS bronnen kunt filteren. Zelf had ik gehoopt meer te leren over het meer effectief en efficiënt filteren van bronnen. De in de drie opdrachten voorgestelde strategieën pas ik echter al toe, terwijl ik het gevoel heb dat ik me op dit terrein verder kan verbeteren.

Toch kun je ook als professional met de nodige ervaring met sociale media van deze publicaties kunnen leren. Bijvoorbeeld omdat het onmogelijk is om alle besproken tools te kennen, of omdat je je bij bepaalde ideeën en suggesties nog nooit hebt stil gestaan. Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit mijn online reputatie gemeten (al houd ik wel de statistieken van mijn blog bij) en heb ik tot vanochtend nog nooit gehoord van de Pomodoro-techniek.

De originele opzet (geen instructies, maar betekenisvolle opdrachten), de duidelijke structuur, het handzame formaat en de grote toepasbaarheid zijn wat mij betreft de meest sterke kanten van deze uitgaven.

Wat ik mis, is de aandacht voor beperkingen en minder sterke kanten van bepaalde toepassingen (zoals de hoeveelheid ruis waar je bij Twitter mee geconfronteerd wordt). In de publicatie 'Snel en slim online aan de slag' stelt men bij het thema 'Informatie vinden' dat het belangrijk is om het kaf van het koren te scheiden. De opdrachten zijn daar echter niet op gericht.

Ook zou ik in publicaties voor professionals die zich met leren en veranderen bezig houden, verwijzingen verwachten naar theoretische achtergronden (bijvoorbeeld over leren in netwerken). Zelfs al zijn het werkboeken. Verder lopen de auteurs, door het noemen van veel voorbeelden, toepassingen en verwijzingen het risico dat de inhoud betrekkelijk snel aan een update toe is (Hans de Zwart werkt bijvoorbeeld inmiddels niet meer bij Shell).

Tenslotte vraag ik me af of de belofte om in 40 dagen een online reputatie op te bouwen, realistisch is. Volgens mij heb je daar echt meer tijd voor nodig.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ha Wilfred dank je wel! Je hebt gelijk dat het gericht is op mensen die nog niet zo actief online zijn als jij bent. Hoewel een aantal oefeningen ook voor mijzelf nuttig waren. Het leuke van het zelf uitgeven en printing on demand is overigens dat we op elk moment de inhoud kunnen aanpassen, en een nieuw document opladen bij de printer.

  2. Hoi Joitske. Je reactie was vreemd genoeg in de spammap terecht gekomen. Ik wist niet dat jullie het boek via printing on demand uitgaven. Dat vergroot de flexibiliteit van de geprinte versie inderdaad.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *