Een aantal van mijn collega’s bij de Open Universiteit is gestart met de ontwikkeling van educatieve apps voor GoogleGlass. Ook doen zij onderzoek naar de werking ervan. Zij zijn in Europa de eerste onderzoeksgroep die een toepassing van een ‘mobile learning games toolkit’ voor GoogleGlass heeft ontwikkeld. Vooral bij training in kritische situaties en snelle beslissingen zien mijn collega’s toegevoegde waarde van GoogleGlass. In de OpenU Kennisnet masterclass ‘GoogleGlass en head-up displays in het onderwijs‘ wordt hier op ingegaan.
Volgens Marco Kalz, universitair hoofddocent bij de Open Universiteit en mijn co-promotor hebben ‘head-up displays’ zoals GoogleGlass de potentie om de manier waarop we interacteren met de digitale wereld te vernieuwen: drempelverlagend en sneller.
Hij en zijn collega’s hebben onlangs de beschikking gekregen over GoogleGlass en zijn begonnen met het testen, en met het opzetten van onderwijskundig onderzoek daaromheen.
In het onderwijs en binnen opleidingen biedt GoogleGlass de mogelijkheid om in het leerproces de realiteit heel dicht te benaderen. Daardoor kunnen mensen bijvoorbeeld worden getraind om te functioneren in crisissituaties. Denk bijvoorbeeld aan de opleiding van eerstehulpverleners.
Het is mogelijk geworden om leerscenario’s te ontwikkelen die in de realiteit worden toegepast en authentieker zijn dan klassieke trainingen. Marco’s onderzoeksgroep ontwikkelt met het programma ARLearn al zulke toepassingen voor de smartphone. Inmiddels hebben zij een prototype voor GoogleGlass gebouwd. Zij gaan nu onderzoeken hoe GoogleGlass kan worden gebruikt om deze leertaken uit te voeren, of om via GoogleGlass contextuele informatie te geven.
Ik heb verleden week de gelegenheid gehad om kort te experimenteren met GoogleGlass. Het kleine schermpje is moeilijk zichtbaar, vooral voor iemand met een gewone bril. De stemherkenner heeft, net als Siri van Apple, moeite met een geboren en getogen Kerkradenaar die in het Engels commando’s geeft. Toch vind ik deze toepassing van ‘wearble computing‘ bijzonder interessant. We staan aan het begin van een nieuwe ontdekkingstocht op het gebied van ‘technology enhanced learning‘. Daar ben ik van overtuigd.
Masterclass
Van 11 tot 18 december 2013 vindt de OpenU-Kennisnet masterclass ‘GoogleGlass en head-up displays in het onderwijs‘ plaats, waarin onder meer een demonstratie wordt gegeven van GoogleGlass. De live online-sessie, waarin ook vragen gesteld kunnen worden, vindt plaats op vrijdag 13 december van 15.00 tot 16.00 uur.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Is het ook mogelijk om als externe deze live online-sessies te volgen ?
ja, dat is mogelijk. Je moet je wel registreren.