Tablets beïnvloeden leergewoontes

Geef lerenden tablets om thuis te gebruiken, en ze gaan meer intensief leren. Dat is één van de conclusies uit een recent artikel in THE Journal.

“Tablet PCs maken het verschil”, aldus David Nagel in THE Journal. Hij schrijft over twee rapporten die de uitkomst van een project op het gebied van mobile learning. Het project werd gesponsord, en de rapporten zijn pas te verkrijgen als je je naw-gegevens achter laat bij de sponsor (wat ik niet heb gedaan).

Enkele opvallende bevindingen:

  • Er is gebruik gemaakt van Android tablets, en eens een keer niet van iPads.
  • De onderzoekers hebben lerenden een jaar lang gevolgd. Dat is best lang. Er is dus vooral gekeken naar gedrag.
  • Vóór het project beschikten 61% lerenden van één case studie thuis niet over een mobiel apparaat en draadloos breedband. Zij hadden aanvankelijk thuis dus geen goede toegang tot internet.
  • Door de sterk verbeterde internettoegang kregen de lerenden een veel betere toegang tot educatieve bronnen. Zij gebruikten de tablets ook boven verwachting intensief om mee te leren.
  • Docenten gebruikten tablets om veel intensiever met lerenden te communiceren, en om lerenden te motiveren.
  • Lerenden gebruikten de tablets eigenlijk niet op een 'ongepaste manier'.
  • Docenten hadden ondersteuning en duidelijke doelen nodig om de tablets op een zinvolle manier voor leren te gebruiken.
  • Lerenden hoefden niet met anderen te concurreren om toegang tot internet.

De focus ligt dus op een sterk verbeterde toegankelijkheid van internettechnologie en verbeterde communicatiemogelijkheden. Iets wat in ons land eigenlijk niet meer zo bijzonder is (uitzonderingen daargelaten).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *