Je kunt het concept van de flipped classroom nog verder versterken als je deze aanpak combineert met peer instruction (leren van elkaar). Die conclusie kun je trekken uit een interview met twee wiskundedocenten.
Julie Schell heeft twee wiskundedocenten geïnterviewd die deze aanpak in hun onderwijspraktijk toepassen. De lerenden bekijken thuis instructies, en leggen tijdens de les aan elkaar wiskundige vraagstukken uit. De docent houdt de conversaties in de gaten.
Lerenden, die de instructies goed hebben begrepen, verwerken de leerstof door het aan anderen uit te leggen. Lerenden die de uitleg niet helemaal (of helemaal niet) hebben begrepen, krijgen de vraagstukken op een andere manier uitgelegd.
Volgens één van de betrokken docenten leidt deze aanpak tot actief leren en meer ‘A ha’-momenten dan traditionele uitleg. Lerenden voelen zich ook meer op hun gemak als zij uitleg krijgen van andere lerenden.
With Peer Instruction you are floating, and you hear their dialogue and you can determine where they are at. (…) with Peer Instruction, students are discussing mathematical specifics and you hear their conversation around those specifics, more often and more clearly.
De docent laat ziet dat zijn lerende daarmee ook betere resultaten boeken dan voorheen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Leuk! Ik heb over de combinatie van deze 2 concepten vorig jaar actie onderzoek gedaan. Toevallig om hier ervaringen van anderen over te lezen.
En waar kunnen we over jouw onderzoek lezen?