Geheel tegen de dominante trend in, heeft de St. Basil Elementary and Junior High School uit Calgary besloten om te stoppen met ‘awards’ en certificaten. De onderliggende visie gaat zelfs nog een stap verder. Beloningen zouden leren belemmeren.
Stephen Downes wijst zijn lezers vandaag met instemming op het besluit van deze Canadese school om certificaten af te schaffen en een einde te maken aan ceremonies voor academische en atletische prestaties. Deze beloningen zouden namelijk degenen die buiten de prijzen vallen het plezier in leren en het zelfvertrouwen om te leren ontnemen.
De school baseert zich hierbij op opvattingen van Alfie Kohn. Deze onderwijscriticaster pleit voor het radicaal inzetten op het bevorderen van intrinsieke motivatie. Volgens hem zijn prijzen daarbij schadelijk omdat prijzen bij uitstek schaars zijn. Hij is ook tegen cijfers. Volgens Kohn blijkt uit onderzoek namelijk:
- Lerenden worden door cijfers minder opgewonden over het leren zelf.
- Lerenden denken door cijfers minder diep na.
- Lerenden kiezen dankzij cijfers eerder voor de gemakkelijkste weg, als zij de keuze hebben (calculerend gedrag).
Geef daarom feedback, in plaats van cijfers. Want iedereen verliest in de race om te winnen, stelt hij.
Een paar opmerkingen:
- Ik vraag me af of de school deze visie volledig door kan voeren. Men beweegt zich immers ook binnen een onderwijssysteem waarin beoordelen en toetsen een belangrijke plek innemen. Sterker: het extern bevorderen van motivatie en het toekennen van beloningen zie je in onze hele samenleving terug.
- Ook binnen e-learning zie dat extrinsieke beloningen steeds vaker worden toegepast. Denk aan badges.
- Kohn’s opvatting is gebaseerd op een erg positief mensbeeld.
- Positief bekrachtigen werkt inderdaad beter dan negatieve beoordelingen. De vraag is alleen of dat altijd voldoende is.
Ik kan me voorstellen dat deze aanpak voor een bepaalde doelgroep, en voor bepaalde leerdoelen goed werkt. Maar of je dit generiek moet doorvoeren? Op een gegeven moment moet je aantonen als iemand niet geschikt is voor een bepaalde opleiding. Van bijvoorbeeld een arts wil je zeker weten dat deze goed in staat is om te opereren. Feedback alleen is dan niet voldoende. - Hoe zullen lerenden en ouders hier op reageren?
- Feedback is belangrijk, maar wordt meestal in combinatie met een beloning of onderscheiding gegeven.
- Het wordt vooral ontmoedigend als je regelmatig een zeer negatieve beloning krijgt (cijfer 1 of 2 op een tienpuntschaal).
- Er is vast onderwijsonderzoek uitgevoerd dat de bevindingen die aan Kohn’s opvatting ten grondslag liggen, nuanceert of zelfs bestrijdt. Wie?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wat ontzettend simplistisch en mono om te denken dat intrinsieke motivatie de enige belangrijke vorm is van motivatie idd O.o
Daarbij kunnen cijfers ook informationeel worden gebruikt door leerlingen en docenten om te kijken hoe zeer ze verbeterd zijn en daarmee intrinsieke motivatie te voeden.