Hoe studenten mobiele devices binnen het onderwijs gebruiken

Er wordt regelmatig geklaagd over mobiele technologie als afleider van het onderwijs. In welke mate gebruiken lerenden mobiele technologie echter tijdens de les? En waarvoor?

Via Pedro De Bruyckere ben ik op een onderzoek gestuit naar het gebruik van mobiele devices door studenten. Docent-onderzoeker Barney McCoy heeft 777 studenten van 6 Amerikaanse universiteiten bevraagd.

Een aantal zaken valt mij op:

  • Studenten gebruiken mobiele technologie gemiddeld bijna 11 keer per dag voor zaken die niets met het onderwijs van dat moment te maken hebben. Het is de vraag of dat veel is.
  • Er is niet gekeken naar hoe lang studenten hun mobiele apparaat gebruiken. Dat maakt volgens mij nogal wat uit. Even de tijd checken is minder problematisch dan een WhatsApp-bericht versturen. Beide activiteiten worden overigens op grote schaal uitgevoerd.
  • Studenten gebruiken mobiele technologie om verbonden te blijven met leeftijdsgenoten, om verveling tegen te gaan of om andere onderwijsgerelateerde taken uit te voeren.
  • Slechts een kleine groep studenten geeft aan dat mobiele technologie een grote of zeer grote afleider is. Zeventien procent noemt mobiele technologie geen afleider. Desalniettemin noemt 90% afleiding als grootste nadeel van mobiele technologie. Tachtig procent geeft aan instructies te missen, terwijl meer dan een kwart van de studenten stelt minder goede cijfers te behalen dankzij mobiele technologie.
  • Meer dan 91% is tegen het verbannen van mobiele technologie uit de klas. Wel wil men duidelijke regels omtrent het gebruik.

Het is de vraag of deze uitkomsten ook voor andere doelgroepen binnen het onderwijs gelden. Ook zou, zoals gezegd, vooral ook gekeken moeten worden naar de duur van het gebruik.

Tijdens het lezen van de studie kreeg ik de associatie met alcoholconsumptie. Je weet dat het ongezond is, maar toch doe je het. Net als bij alcohol gaat het er dan ook om het gebruik van mobiele technologie tijdens de les te matigen. Dat kan onder meer door met lerenden afspraken te maken, en deze afspraken ook te handhaven. Daarnaast kun je mobiele technologie ook selectief inzetten voor onderwijsdoeleinden. Het tegengaan van verveling heeft uiteraard niets met mobiele technologie te maken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *