Elliot Masie heeft zo juist weer een nieuwe betekenis gegeven aan de term spiral learning. Volgens Masie is spiral learning leren over kritische onderwerpen, waarbij het leren niet plaats vindt in cursussen of modules maar binnen tal van leeractiviteiten, dwars door de hele organisatie. Vier thema's lenen zich volgens Masie goed voor deze vorm van spiral learning:
- Een veilig gebruik van internettechnologie.
- Veiligheid in het algemeen.
- Duurzaamheid binnen de organisatie.
- Virtueel leiderschap.
Op Learning 2010 schrijft Masie:
Spiral Learning Design is a great opportunity to combine learning with organizational development and corporate communication to spark strategic and measurable changes in our workplaces. Each of these Spiral Learning Topics lends itself to a measurement or dashboard.
Spiral learning is volgens Masie dus een vorm van voornamelijk informeel leren. Je kunt je afvragen of niet bijna al het leren spiral learning is. Als je Masie's definitie volgt, moet je concluderen dat dat niet het geval is. Bij deze vorm van spiral learning gaat het namelijk om thema's die permanent aan de orde zijn. Bij werkplekleren is dat niet altijd het geval. Als een vraagstuk is opgelost, dan hoeft rond dat vraagstuk voorlopig niet meer geleerd te worden.
Corporate values, loopbaanontwikkeling en aspecten die te maken hebben met de beroepsidentiteit (zoals beroepsethiek en beroepscultuur) lenen zich volgens mij bij uitstek ook voor spiral learning.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie