Vandaag vond voor de eerste keer het Lerarencongres plaats, georganiseerd door de Onderwijscoöperatie. Ik mocht hier samen met Mirjam Brand van Kennisnet een workshop verzorgen over professionalisering over en met behulp van ICT.
Deze workshop bestond uit twee onderdelen. In eerste instantie hebben Mirjam en ik aandacht besteed aan
- Redenen om ICT in het onderwijs in te zetten.
- Vier in Balans.
- Het Kader ICT-bekwaamheid (wat moet een docent op het gebied van ICT en onderwijs kennen en kunnen).
- Voorbeelden hoe je jezelf kunt bekwamen op het gebied van ICT in het onderwijs (via leertrajecten en zelfgestuurd leren mbv ICT).
Vervolgens hebben we een aantal stellingen/vragen met de aanwezigen doorgenomen. Dit leverde de nodige stof tot discussie op. We hebben dan ook niet alle vragen kunnen behandelen. Een aantal zaken viel mij op:
- De aanwezigen (vooral docenten en afkomstig uit basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs) waren over het algemeen enthousiast over en betrokken bij ICT in het onderwijs.
- De overgrote meerderheid gaf aan behoefte te hebben aan professionalisering op tal van terreinen. Bijvoorbeeld niet in grotere mate op het gebied van vakinhoud dan op het gebied van ICT in het onderwijs.
- De overgrote meerderheid gaf aan intensief tot zeer intensief te investeren in hun eigen deskundigheid.
- De overgrote meerderheid gebruikt hiervoor zoekmachines, in mindere mate sociale media en in nog mindere mate specifieke sites als Kennisnet.nl of Leraar24. We hebben uitgebreid gesproken over de meerwaarde van sociale media voor netwerken van docenten.
- We hebben ook gesproken over hoe je andere docenten mee kunt krijgen. Ik heb daarbij weer de metafoor van Winnie de Poeh van stal gehaald (focus je niet te veel op de Iejoors, maak Teigetjes geen projectleider, neem de reële zorgen van collega’s op het gebied van een stabiele en betrouwbare technologie serieus, zoek het laaghangende fruit…).
Wij wilden eigenlijk Socrative.com gebruiken om te stemmen. Vanochtend was deze op zich prachtige applicatie helaas (nog steeds) tijdelijk niet bereikbaar. Via Twitter kreeg ik diverse suggesties voor alternatieven (wat een prachtig medium is dat toch!). Maar omdat ik geen tijd had me daar in te verdiepen, hebben we het maar bij handopsteken gehouden.
Hieronder vind je de slides van de presentatie van Mirjam en mij.
Een leuke ervaring.
Nota bene: stemkunstenaar Niek Boes mocht de ludieke opening verrichten. Laat ik deze artiest ooit tijdens de Herresietzóng in Kerkrade zien optreden. Hij heeft mij toen op het podium geroepen. Sindsdien kennen ze me daar ook als ‘Harry mit d’r Jólf’. En, nee: verder wijd ik hier niet over uit….
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
“De overgrote meerderheid gaf aan behoefte te hebben aan professionalisering op tal van terreinen. Bijvoorbeeld niet in grotere mate op het gebied van vakinhoud dan op het gebied van ICT in het onderwijs.”
– Interessant dat je zegt dat het overgrote gedeelte behoefte heeft om zich te professionaliseren, ik vraag me af of deze behoefte aan professionalisering ingevuld kan worden middels een e-learning concept?
“De overgrote meerderheid gaf aan intensief tot zeer intensief te investeren in hun eigen deskundigheid.”
– Het wordt me hier niet duidelijk wat ze precies investeren, is dat tijd, moeite of geld?
De vraag of professionalisering via e-learning kan, is niet aan de orde geweest (tijdgebrek). Ik vermoed zelf dat de voorkeur van de meesten naar blended learning uit gaat. Opvallend was wel dat veel aanwezigen ICT volop gebruiken voor zelfgestuurd leren. We hebben het vooral gehad over tijd en moeite.