Draagbare, ‘wearable’, ICT wordt de komende jaren waarschijnlijk een belangrijke technologische trend, die ook gevolgen zal hebben voor onderwijs, opleiden en leren. Himanshu Sareen heeft in Wired een mooi introducerend artikel over ‘wearable’ computing’ geschreven. Ik verken enkele educatieve toepassingsmogelijkheden.
Sareen beschrijft dat draagbare ICT nu nog in de kinderschoenen staat. Het aantal toepassingen varieert van horloges met ICT-toepassingen en fitness trackers (die je sportprestaties bijhouden) tot kleding met sensoren en Google Glass. Er is geen duidelijke marktleider en de omzet is relatief beperkt (maar zal de komende jaren vermoedelijk sterk stijgen).
Aangezien consumenten nieuwe technologie sneller adopteren dan bedrijven, richten de eerste toepassingen zich ook op consumenten.
Sareen ziet echter ook een aantal mogelijke toepassingen voor bedrijven:
- Logistiek (zicht krijgen op hoe grote groepen mensen zich bewegen over een bedrijfsterrein). Daarmee kun je ‘wearable computing’ ook gebruiken bij evacuaties in het geval van calamiteiten.
- Monitoren van de gezondheid van medewerkers om op basis daarvan interventies te plegen (korte pauzes inlassen).
- Virtuele hulp bieden aan medewerkers in analoge situaties.
- Het bevorderen van netwerken tijdens bijeenkomsten. Software voor gezichtsherkenning wordt gebruikt om persoonlijke informatie van mensen op bijvoorbeeld LinkedIn te presenteren via je digitale bril.
- Teleconferencing.
Persoonlijk gruw ik van de tweede toepassing. Werknemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun gezondheid. Werkgevers zorgen voor goede arbeidsomstandigheden en stellen faciliteiten beschikbaar die problemen met de gezondheid kunnen voorkomen of verhelpen. Een werkgever heeft echter niets te maken met de bloeddruk of hartslag van een werknemer (harder werken bij een lage hartslag?).
Op het gebied van onderwijs, opleiden en leren zie ik echter zeker waardevolle toepassingsmogelijkheden:
- Performance support (ondersteuning op de werkplek). Collega Marieke demonstreert via een computerbril aan collega Mark hoe hij een onderhoudsprobleem aan een complexe machine kan verhelpen.
- Het automatisch registreren van de aanwezigheid van leerlingen (zolang dat helaas moet). Zodra een leerling een ruimte betreed, wordt zijn aanwezigheid dankzij zijn horloge geregistreerd.
- Snel, korte, ingesproken mededelingen verspreiden aan een individu of groep (via je digitale horloge): “Klas 4A: Denken jullie aan de deadline van opdracht 6?”
- Naadloos leren: Je bent nog beter in staat verder te gaan met online leren, terwijl je geen beschikking hebt over een desktop, laptop of tablet.
- Teleconferencing. Je ziet de anderen door je bril en kunt tegen hen praten. Je kunt de anderen ook een presentatie laten zien via je digitale bril.
- Netwerken. De toepassing zoals hierboven beschreven, zie ik best zitten. Zolang ik ook maar de keuze heb of ik informatie over mijzelf wil delen, en welke informatie dat dan is.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie