Een grootschalig iPad-project in het district van Los Angeles ligt momenteel onder vuur. De missers komen bekend voor. Wat zegt dit over het lerend vermogen rond e-learning projecten?
Een grootschalig iPad-project van het Los Angeles County Unified School District kent op dit moment problemen. Leerlingen gebruiken de iPad niet zoals het schooldistrict voor ogen heeft (ze omzeilen de beveiliging) en er zijn vragen met betrekking tot de aansprakelijkheid. Mindshift somt de oorzaken van de issues op:
- Het project is overhaast ingevoerd. Een kleinschalige pilot is een onvoldoende voorbereiding voor deze grootschalige uitrol.
- Er is onvoldoende geïnvesteerd in professionalisering van docenten. Zij zullen leerlingen als eerste moeten aanspreken en ondersteunen.
- Er is onvoldoende onderkend wat zo'n project vraagt aan 'human resources'. Er is onvoldoende nagedacht over de impact van het mee naar huis laten nemen van iPads door leerlingen.
- Er is onvoldoende nagedacht over waarom men iPads wil, en wat men er mee wil doen (er wordt nu geïnvesteerd in draadloze toetsenborden).
Dit zijn allemaal bekende geleerde lessen als het gaat om de invoering van ICT in het onderwijs. Keer op keer worden echter dezelfde fouten gemaakt. Komt het door de complexiteit van de materie (je moet met erg veel aspecten rekening houden)? Of is sprake van een gebrekkig lerend vermogen?
Er lijkt in ieder geval geen rekening gehouden te zijn met de interactie tussen het apparaat en de mensen. Een iPad daagt uit om te experimenteren en faciliteert autonomie in het gebruik van ICT (o.a. door het gebruikersgemak).
Gebruikers, zeker veel jongeren, willen ook graag autonomie over het apparaat. Omdat zij dat van andere apparaten gewend zijn. In de VS vindt men dat dikwijls problematisch. Dat had men zich echter vooraf kunnen realiseren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Eens maar denk dat dit niet alleen bij elearning projecten gebeurt. Ik denk dat veel mensen het veel leuker vinden om leuke nieuwe projecten op te zetten dan om grondig naar mislukkingen te kijken en die zo vast te leggen dat er volgende keren van geleerd wordt. Mogelijk komt het bij elearning projecten vaker in het nieuws omdat, bv bij die iPad scholen, emoties van voor en tegenstanders zo hoog oplopen. En het is vaak (niet in jouw voorbeeld) bij ICT projecten zo dat mislukking zichtbaar is “het doet het niet”, terwijl bij andersoortige verandering succes of falen minder zichtbaar en meer gekleurd kan zijn.
Mooi voorbeeld van iPad’s in het onderwijs in de 10xbeter Onderwijs uitzending: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1371950 (eerste item). De details ken ik niet, maar hier lijkt er wel degelijk over nagedacht te zijn (en inmiddels 3 jaar ervaring). Het kan dus wel!
Dank voor de tip. Drie jaar leerervaringen achter de rug 😉
Het eerste deel van jouw reactie kan een plausibele verklaring zijn. Vooral als projectfinanciering een rol gaat spelen.