Vanmiddag heb ik tijdens een lunchsessie van medewerkers van de afdeling Learning & Development van de Rabobank een presentatie verzorgd over massive open online courses.
Ik ben daarin ingegaan op de context van de opkomst van MOOCs, op verschillende typen MOOCs, op diverse issues (zoals business model en kwaliteit) en op mijn eigen ervaringen met de MOOC over e-learning (tot nu toe).
Hieronder vind je mijn slides.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Slide 29 is wederom een illustratie van de verklaring voor de altijd gemelde hoge uitvalspercentages bij een MOOC. Slechts 51% geeft aan de MOOC te volgen om bij te blijven in het vakgebied, maar 60% wil een MOOC eens ervaren en 40% wil zien hoe de MOOC is ontworpen. Kun je achteraf de uitvallers (als je die kunt definiëren) ook koppelen aan de opgegeven redenenen? En ook interessant vanuit business perspectief is hoeveel van de 4,4% die aangeven een betaald certificaat te halen dit ook daadwerkelijk gaan realiseren.
Klopt. Sterker, als je reguliere universitaire cursussen wilt vergelijken met MOOCs -wat je volgens mij dus niet moet doen- dan kun je je beter richten op degenen die aangeven een certificaat te willen behalen. De 4,4% dus. Want volwassenen die bij willen blijven op hun vakgebied, hebben lang niet altijd behoefte aan een certificaat.