Professionaliseren is leuk

Ter gelegenheid van de verjaardag van de Open Universiteit is het online magazine “Professionaliseren is leuk” verschenen. Deze eenmalige uitgave bevat diverse bijdragen over docentprofessionalisering, onder meer op het gebied van ICT.

De Dies-viering is een typisch universitaire traditie. Het is het verjaardagsfeestje van de universiteit die wordt opgeluisterd met een zogenaamde Dies-rede. De verjaardag van mijn werkgever, de OU, was afgelopen donderdag. Ter gelegenheid van deze verjaardag sprak de voorzitter van de Onderwijsraad, Geert ten Dam, een Dies-rede uit over modernisering van het leraarschap.

Professionalisering
Foto: Blueoxen

Een beknopte versie van deze rede is te vinden in het eenmalige online magazine “Professionaliseren is leuk”, dat ter gelegenheid van deze Dies-viering is uitgegeven. Geert ten Dam gaat daarbij in op de persoonlijke en maatschappelijke relevantie van professionalisering van leraren. De overheid mag daar volgens haar eisen aan stellen. Een verplicht lerarenregister en een mastertitel als standaard zijn daar volgens Ten Dam vormen van. De voorzitter van de Onderwijsraad geeft ook aan dat na dertig jaar onderwijsonderzoek nog betrekkelijk weinig bekend is over wat werkt. Het onderwijs leent zich namelijk niet zuiver experimenteel onderzoek. Tevens pleit zij voor meer tijd en ruimte voor scholen en docenten.

In het tijdschrift staat Alfons ten Brummelhuis van Kennisnet stil bij de kloof tussen onderwijs en onderzoek. Deze kloof kan worden verkleind, meent hij, als wetenschappers beter luisteren naar vragen uit de praktijk. ICT heeft volgens hem veel potentie voor het onderwijs, maar is tevens één van de meest complexe gereedschappen. Je moet als docent immers precies weten welke ICT-oplossing bij welke leerling past, binnen welke context. Ik neem aan dat Alfons niet doelt op elke ‘individuele’ leerling, maar bij type leerlingen. Hij benadrukt ook dat ICT in het onderwijs pas waarde heeft bij competente docenten.

Mijn collega Marcel van der Klink gaat in een derde bijdrage in op vijf trends in de professionele ontwikkeling van onderwijsgevenden. Bij professionele ontwikkeling zal, zo verwacht hij, steeds meer gevraagd worden naar de opbrengsten van deze ontwikkeling. Verder wordt werkplek leren voor docenten belangrijker.

“Professionaliseren is leuk” bevat nog meer bijdragen.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *