Ik heb deelnemers aan de MOOC over e-learning onder meer gevraagd in welke mate zij leren via e-learning, en in welke mate e-learning wordt toegepast binnen de organisaties waar men werkzaam is. Hiervan heb ik een korte rapportage gemaakt met wat bij betreft verrassende uitkomsten. Daarom deel ik deze bevindingen ook via mijn blog.
Ik maak hierbij een onderscheid tussen volledig online leren en blended learning. Ook kijk ik naar het aandeel online leren binnen blended learning. Verder heb ik een onderscheid gemaakt in formele en informele vormen van e-learning.
Als de groep respondenten representatief zou zijn voor medewerkers van arbeidsorganisaties in Nederland, dan kun je m.i. concluderen dat niet alleen volledig online leren op betrekkelijk geringe schaal wordt toegepast, maar dat we ook nog een lange weg hebben te gaan als het gaat om blended learning.
Blended learning wordt vaker toegepast dan volledig online leren, maar eveneens nog niet op zeer grote schaal. Bovendien is het aandeel online leren bij blended learning dikwijls beperkt.
Je ziet wel dat internettechnologie door de respondenten vrij intensief wordt voor informeel of zelfgestuurd leren. Volgens ruim 67% van de respondenten maakt minder dan de helft van hun collega’s gebruik van internettechnologie voor informeel of zelfgestuurd leren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik ben als docent niet verbaasd over je uitkomsten. Internet wordt niet veel gebruikt op school door gebrekkige werkomstandigheden.
– Het ontbreekt docenten vaak aan een professionele elektronische leeromgeving.
– Als die er wel is ontbreekt het docenten aan tijd voor het inrichten en onderhouden van de elektronische leeromgeving.
De oplossing ligt voor de hand: niet alleen klassikale lessen, maar ook elektronische lessen gelden als onderwijstijd.
De deelnemers zijn maar voor een deel afkomstig uit po, vo en mbo. Bovendien had ik verwacht dat internettechnologie veel vaker gebruikt zou worden voor thuis leren, zoekopdrachten etc. Blended dus.