Innovatieve didactische benaderingen

Wat zijn de tien meest veelbelovende vernieuwende didactische benaderingen van dit moment? Op deze vraag wil Innovating Pedagogy 2013 een antwoord geven.

Innovating Pedagogy 2013Net als verleden jaar heeft de Britse Open Universiteit ook dit jaar een rapport gepubliceerd waarin zij tien nieuwe didactische benaderingen voor een interactieve wereld beschrijven. Deze benaderingen zijn nog niet breed geadopteerd. Vier benaderingen zagen we ook in de editie van 2012 van dit rapport terug (MOOCs, badges, learning analytics, seamless learning). Nieuw zijn:

  1. Crowd learning. Leren van de ervaringen en opvattingen van anderen. Sociale media spelen hierbij een belangrijke rol. Deze vorm van leren is in hoge mate informeel (er is geen contract met een organisatie). Het wordt vaak niet gezien als leren. Crowd learning stelt hoge eisen aan lerenden wat betreft het formuleren van leerdoelen, het vinden van bronnen en het vastleggen van resultaten. Veel lerenden vragen zich af hoe zij dit leren kunnen managen, en hoe zij waarde kunnen toevoegen voor anderen.
  2. Digitale wetenschap. Deze ontwikkeling heeft betrekking op kennisontwikkeling dankzij ontwikkelingen als open access en het digitaal cureren van artefacten, die dikwijls een multimediaal karakter hebben en met elkaar verbonden zijn. Het gaat dus met name om de invloed van internettechnologie op onderzoek, en onderzoekend leren.
  3. Geolearning. Daarbij gaat het om leren binnen een bepaalde context. Dit wordt mogelijk gemaakt door technologieën als mobiele technologie en sensortechnologie. Leerinhouden worden bijvoorbeeld gepresenteerd, afhankelijk van de locatie waar je je bevindt.
  4. Leren van games. Daarbij gaat het om serious gaming, maar ook om het toepassen van spelelementen binnen leersituaties. De auteurs geven aan dat deze laatste toepassing dikwijls wel de kracht van digitale games mist als het gaat om het genereren van betrokkenheid, het bevorderen van reflectie en zelfregulatie.
  5. Maak cultuur. Daarbij gaat het om het creëren van artefacten, bijvoorbeeld met behulp van robots en 3D-printers. Deze manier van werken bevordert informeel en sociaal leren, experimenteren en innoveren (“learning through social making“). Je leert er ook om te gaan met risico’s en met snelle, iteratieve, ontwikkelingen.
  6. Burgeronderzoek (Citizen inquiry). Grote groepen burgers participeren in gestructureerde onderzoeken. Volgens de samenstellers brengt deze vorm van onderzoek kenniscreatie via onderzoekend leren en massale collectieve participatie samen.

Twee zaken vallen mij hierbij op:

  • Bij een aantal van deze toepassingen hangen onderzoek en leren nauw met elkaar samen.
  • De auteurs lijken zich vooral te focussen op informeel leren (los van organisaties) en zelfgestuurd leren. Actief en ‘sociaal’ leren komt eveneens in al deze benaderingen terug.

Sharples, M., McAndrew, P., Weller, M., Ferguson, R., FitzGerald, E., Hirst, T., and Gaved, M. (2013). Innovating Pedagogy 2013: Open University Innovation Report 2. Milton Keynes: The Open University

Via Inge de Waard

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *