Waarom leerlingen niet van school houden?

Het boek “Why Don’t Students Like School?” van Daniel Willingham ligt al geruime tijd op mijn stapel nog te lezen fysieke boeken. Het schijnt echt een aanrader te zijn. Dankzij Punya Mishra en zijn studenten beschikken we nu in elk geval al over een videosamenvatting van deze publicatie.

Mishra heeft studenten in een zogenaamd 3x3x3 project videosamenvattingen laten maken van de verschillende hoofdstukken. Elke video moet 3 minuten duren, 3 belangrijke ideeën presenteren en 3 praktische implicaties voor het onderwijs bevatten.

Een mooie werkvorm om studenten te prikkelen boeken te lezen. En met mooi resultaat tot gevolg. Een resultaat dat mij weer nieuwsgierig maakt naar het boek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Heb net snel wat filmpjes bekeken. De focus blijft maar op het mentale proces liggen. Waarom ik het niet volhield op school, had vooral te maken met het binnenzitten de hele dag. In een muf schoolgebouw, aan een weinig comfortabel lessetje. Buiten was de echte wereld, en zon en regen en wind. Zuurstof en energie en het echte leven. Met dingen die wél interessant waren. Waarom hebben we het nooit over de fysieke aspecten van de ‘school’? Het duffe binnenzitten, te warm, te koud, te tochtig, te veel CO2, te grijs, te saai, te inactief. Dit alles is weinig bevorderend voor cognitieve processen. Dat moet anders kunnen.

  2. Scholen zijn leergemeenschappen, nee, zouden leergemeenschappen moeten zijn. En dat hoort dan terug te komen in de architectuur en de inrichting van een school. Denk aan de Kees Boeke Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven en de campus van Harvard. De trend om scholen te huisvesten in leegstaande kantoorgebouwen is daarom slecht voor het onderwijs, de leerlingen en de docenten en de kennis- en cultuuroverdracht. Want een kantoorgebouw is niet geschikt om een leergemeenschap te huisvesten. Overigens maar 1 van de redenen waarom leerlingen niet van school houden. Maar wel een tegenwoordig erg onderschatte reden in het cultuurloze en budgetbeperkinggerichte Nederland.

  3. Willingham is een cognitief psycholoog. Zijn focus ligt inderdaad op de cognitieve ontwikkeling, en hoe je dat zo betekenisvol kunt bevorderen. Hij heeft weinig oog voor de leeromgeving, en voor het sociale karakter van leren. Deze aspecten bepalen ook de motivatie voor leren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *