Te veel oog voor technologie en te weinig aandacht voor verborgen agenda’s bij e-learning

Bij de invoering van ICT in het onderwijs zijn we dikwijls nog steeds te technologie-gedreven. Bovendien gaan we te gemakkelijk voorbij aan de verborgen agenda van veel pleitbezorgers van ICT in het onderwijs. Die boodschap haal ik uit een recent artikel over  smartphones in het onderwijs.

Via de blog van Larry Cuban ben ik terecht gekomen bij het artikel The Importance of Still Teaching the iGeneration: New Technologies and the Centrality of Pedagogy van Thomas Philip en Antero Garcia uit de Harvard Educational Review.

smartphoneIn dit artikel waarschuwen zij voor het onvoldoende goed doordacht inzetten van smartphones in het onderwijs. De veronderstelde kansen van mobiele technologie worden lang niet altijd waargemaakt (gepersonaliseerd leren, motiverend karakter), terwijl er zeker risico’s aan verbonden zijn (zoals een beperkte gebruikersvriendelijkheid of afleiding):

The persistent allure of technology as an easy remedy for educational issues  of equity and achievement is intricately tied to naive assumptions about student  interest and the possibility and desirability of “teacher-proof” (Scherer, 2012)  classrooms.

De auteurs stellen dat nieuwe technologieën interacties tussen mensen helpen veranderen, maar dat binnen het onderwijs nauwelijks wordt gekeken naar de didactische gevolgen van veranderende sociale relaties als gevolg van technologie. Besluiten over het gebruik van technologie worden vaak op basis van empathische maar loze beloften genomen, zo stellen Philip en Garcia.

Zij zijn voorstander van het gebruik van nieuwe technologieën. Zij geloven echter niet dat hiermee problemen binnen het onderwijs worden opgelost. Zij wijzen daarbij ook op het gebruik van ICT binnen het onderwijs ten behoeve van het realiseren van een bepaalde politieke agenda zoals het meten van de effectiviteit van docenten (meer controle), individualisering van het onderwijs of het vervangen van docenten door technologie. De auteurs waarschuwen voor een naïef geloof in technologie ten behoeve van beter onderwijs.

To surface the centrality of pedagogy in learning, we argue that technology should be considered within an array of educational tools and strategies and  judged in light of its potential to introduce or reshape texts, tools, and talk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *