Ik word wel eens moe van de manier waarop het debat over ICT en onderwijsvernieuwing wordt gevoerd. Afgelopen weekend het pleidooi voor een Hannah Arendtschool tegenover de iPad-school, met daarop een verongelijkte reactie van Maurice de Hond. Zo komen we toch niet verder. Kijk meer naar overeenkomsten, dan verschillen.
Joke Hermsen zet zich afgelopen zaterdag in De Volkskrant af tegen het initiatief “Onderwijs voor een Nieuwe Tijd” (O4NT), de ‘iPad-scholen’. Zij pleit voor “denken, dromen, leren, verbeelden, verdiepen en docenten die mooie verhalen vertellen“. Geïnspireerd door de filosofe Hannah Arendt belicht zij haar kritiek in tien stellingen met betrekking tot ICT in het onderwijs. Technologie mag geen doel op zich worden, leren is iets anders dan gamen, we moeten kritische vragen stellen over digitale technologie, overbelasting van het brein moet worden voorkomen, nataliteit en pluraliteit moeten gewaarborgd worden, denken is belangrijk voor leren, sociale vaardigheden en empathie moeten ontwikkeld worden, culturele tradities moeten behoed worden, docenten moeten inspireren en we moeten waken voor de nadelige fysieke aspecten van een overmatig gebruik van ICT.
Maurice de Hond reageert in ‘Karikatuur van O4NT onderwijs’ als gebeten. Hermsen heeft het schoolconcept niet gelezen, veel van wat Hermsen wil zal op de O4NT-scholen gebeuren, zijn kinderen ontwikkelen zich prima met technologie, apps zijn hulmiddelen, de klas is geen ideale leeromgeving, met de hand schrijven wordt belangrijker en leerlingen kunnen zich prima concentreren als zij gebruik maken van technologie.
Ik heb hierbij echt het gevoel naar een grijs gedraaide plaat te luisteren (hoewel ik een betoog ophangen aan opvattingen van Hannah Arendt wel origineel vind). Inderdaad: als je het schoolconcept van O4NT leest, dan kun je niet anders dan concluderen dan dat men veel waar Hermsen voor pleit, wil realiseren. Geen weldenkend onderwijsmens wil kinderen de hele dag met een iPad laten werken of laten gamen (al heb ik wel degelijk meegemaakt dat scholen lerenden te lang met computers/laptops laten werken). Tegelijkertijd legden de initiatiefnemers van O4NT, vooral in het begin, wel sterk de nadruk op de iPad. Daar is volgens mij vanuit PR-oogpunt toen bewust voor gekozen. En je krijgt helaas nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.
Maurice de Hond had daarom beter meegaander en constructiever kunnen reageren:
Beste mevrouw Hermsen,
Ik kan me voorstellen dat we met ons initiatief deze indruk hebben gewekt. Maar volgens mij willen wij juist veel bereiken, waar u ook naar streeft. Zullen we uw stellingen eens naast ons onderwijsconcept leggen? Graag wil ik u ook laten zien hoe technologie gebruikt kan worden als ‘enabler’ en versneller van kwalitatief goed onderwijs. Inderdaad, dat gaat wat verder dan ‘middel’. Maar technologie is nog steeds geen doel op zich.
Tenslotte stel ik voor om de eerste, nieuwe, O4NT-school naar Hannah Arendt te vernoemen.Was getekend,
Maurice de Hond
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie