Er zijn altijd enthousiaste docenten die willen onderzoeken hoe nieuwe technologie gebruikt kan worden als leertechnologie. Het verbaast me niets dat dit ook met Google Glass gebeurt. Als drijfveer wordt genoemd: Mozart zou het ook hebben gedaan.
Het artikel Professors Envision Using Google Glass in the Classroom bevat een aantal voorbeelden:
- Een muziekdocent neemt optredens van lerenden op en geeft meteen feedback.
- Een docent journalistiek gebruikt Google Glass om lerenden videoreportages te laten maken, en door hen via demonstraties te leren deze video's te maken.
- Een andere docent gebruikt de toepassing om lerenden digitale verhalen te laten maken. Bijvoorbeeld over atlethiek (ervaar wat een hardloper meemaakt).
- Dankzij Google Glass leer je je verplaatsen in de persoon die de bril draagt. Zoals een dirigent.
- Docenten kunnen hun aantekeningen voor zich zien tijdens hoorcolleges, en daardoor de groep lerenden meer aankijken.
Andere opmerkingen die worden gemaakt:
- De batterijduur beperkt langdurig gebruik vooralsnog.
- Er zijn nog geen specifieke onderwijstoepassingen voor ontwikkeld (tja).
- Gezichtsherkenning zou Google Glass nog krachtiger maken (lerenden herkennen).
Het zijn overduidelijk de 'innovators' die Google Glass omarmen, en educatieve toepassingen ontwikkelen die wellicht ook met minder dure technologie gerealiseerd kunnen worden. Het voorbeeld van de aantekeningen spant natuurlijk de kroon. Aan de andere kant is ook veel te zeggen voor deze experimenten. Door te doen kom je er pas achter wat werkt, en wat niet. Mozart en andere vernieuwers zouden er inderdaad waarschijnlijk ook op in zijn gesprongen.
Zie ook: Op excursie met Google Glass.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie