Bloom’s taxonomie en de iPad

Allan Carrington legt door middel van een “Padagogy Wheel” een relatie tussen iPad apps en de taxonomie van Bloom.

In het midden van het wiel staan kenmerken waarover lerenden idealiter zouden moeten beschikken. In feite gaat het daarbij ook over te ontwikkelen capaciteiten. Deze hebben voor een deel te maken met de zogenaamde 21st Century Skills. Ik weet niet precies waar ze op gebaseerd zijn. Volledig zijn ze in elk geval niet (ik mis o.a. informatievaardigheden).

Daarom heen staan Bloom’s aangepaste cognitieve domeinen (onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren), ‘action verbs’, activiteiten en diverse apps. De buitenste schil bevat fasen van innovatie (substitutie, versterking, verbetering/verandering, transformatie/herdefinitie).

Deze fases hebben eigenlijk geen relatie met het binnenste deel. De samensteller wil er in feite alleen mee aangeven dat je de iPad binnen de verschillende fases van innovatie kunt inzetten.

Uiteraard kun je de apps ook binnen verschillende cognitieve domeinen toepassen, en niet alleen binnen het domein waarin Carrington hen ‘plot’. Persoonlijk vind ik de relatie tussen Bloom’s taxonomie, de activiteiten en het gebruik van apps het meest belangrijke van dit wiel.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *