Graham Attwell besteedt aandacht aan een rapport van de Britse studentenvakbond, over de opvattingen van studenten over het gebruik van ICT.
Dit rapport laat een zeer genuanceerd beeld zien:
- Bijna 73% van de respondenten gebruikt ICT zowel voor het plezier, als voor hun studie.
- Meer dan 90% vindt dat internet nut heeft gehad voor hun studie. Bijna 80% is van mening dat ICT hun leerervaringen heeft versterkt.
- Studenten vinden dat het Britse onderwijs vaak verouderde technologie gebruikt. Zij rekenen daar ook powerpoint en smartboards toe…
Zij geven verder aan dat er veelal sprake is van een gebrek aan betrokkenheid van docenten bij de elektronische leeromgeving. - Over het gebruik van de mobiele telefoon of PDA binnen het onderwijs, zijn de meningen zeer verdeeld.
- Bijna 43% van de respondenten wil dat onderzoekers en docenten vaker ICT gaan gebruiken. Studenten maken zich echter zorgen over de ICT competentie van een deel van de academische staf. ICT-bekwaamheden en 'digitale didactiek' zouden meer geïntegreerd moeten worden in het UK Professional Standards Framework, en in HR-beleid van onderwijsinstellingen, vindt men.
- De studenten denken zeer verschillend over e-learning, schrijft Attwell:
In het rapport zelf kun je lezen dat studenten het liefste willen kiezen hoe ze leren.especially taking into consideration course type and exposure to ICT – both significant advantages and disadvantages were raised in all of the qualitative research with the students.
In het rapport staan ook aanbevelingen die de studentenvakbond doet aan het hoger onderwijs, als het gaat om ICT in het onderwijs. Zij pleiten er onder meer voor om het gebruik van ICT veel meer te integreren bij de ontwikkeling van nieuwe modulen en methodes. Ook bevelen zij aan dat studenten nauwer worden betrokken bij het ontwikkelen van instellingsbeleid op dit terrein.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie