Dag twee van de Onderwijsdagen werd geopend met een gesprek tussen Toine Maes en Steven de Jong, van LAKS. Maes stelde dat onderwijs, dat meer gericht is op de talenten van het individu, ICT nodig heeft. Hij gaf ook aan dat het gebruik van ICT in het onderwijs blijft 'hangen'? Hebben we wel de tijd om ICT pas binnen tien jaar breed in te voeren? Kennisnet wil komend jaar investeren in de versnelling hiervan. Voelen leerlingen die urgentie ook?
Ja, volgens Steven wel. Hij vindt het wel belangrijk dat de kwaliteit van docenten prioriteit moet hebben, boven investeringen in technologie. Wat hem opvalt dat veel misgaat in het gebruik van ICT. Daar zou hij op inzetten als hij directeur zou zijn. Ook als leerling kun je docenten stimuleren om technologie te gebruiken. LAKS wil hier ook een rol in spelen. Jonge docenten blijken volgens hem vaardiger zijn om technologie op een aansprekende manier in te zetten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Steven geeft aan dat “jonge docenten blijken volgens hem vaardiger zijn om technologie op een aansprekende manier in te zetten”. Dat is echter niet mijn ervaring. Je ziet vaak dat jonge docenten hun handen meer dan vol hebben aan het primaire proces van lesgeven en zinvolle invulling van ICT in hun onderwijs naar doorschuiven. Pas als je een zekere mate van routine in het lesgeven zelf hebt, gaat een deel van de docenten zich richten op ICT in de klas. Probleem bij de inbedding van ICT in het onderwijs is dus dat het geen onderdeel is van het primaire proces. Tot die tijd is vrijblijvendheid troef en zal een versnelling er niet inzitten.
@Chris Everaard: ik vond het ook een opvallende uitspraak van Steven. je geeft terecht aan dat ICT in het onderwijs niet iets is dat je ‘erbij’ doet, maar dat eigenlijk verweven zou moeten zijn in het ‘gewone’ dagelijkse werk. Op lerarenopleidingen zou het dus ook ‘business as usual’ moeten zijn.