Keynote en masterclass ICT in het onderwijs #HUEDUCATIE

Vandaag heb ik een keynote en masterclass verzorgd over e-learning bij de educatieve faculteit van de Hogeschool Utrecht.

In de keynote ben ik o.a. ingegaan op het verschil tussen trends en hypes. Ik heb ook aangegeven dat technologie een grote impact heeft op ons leven, maar dat de invloed op het onderwijs vaak beperkt is. Vervolgens ben ik ingegaan op mijn eigen positieve en minder positieve ervaringen met e-learning. Daarna ben ik kort ingegaan op zeven trends op dit terrein. De algemene tendens hierbij is:

Er is sprake van

  • Krachtigere, eenvoudiger technologie
  • Rijkere leeromgevingen
  • Toegenomen flexibiliteit
  • Meer mogelijkheden voor zelfgeorganiseerd leren
  • Onderwijsinstelling hebben geen monopoliepositie op leren (meer)

Hieronder vind je mijn presentatie:

Tijdens de masterclass ben ik o.a. ingegaan op veranderende eisen die vandaag de dag aan burgers worden gesteld, en kritiek op het onderwijs. Bij de ontwikkeling van onderwijs zou je rekening moeten houden met veranderende eisen. Om eigentijds onderwijs te kunnen ontwikkelen, zul je onder meer moeten weten wat de didactische mogelijkheden en beperkingen van technologieën zijn. Ik heb dat geïllustreerd aan de hand van Twitter, en heb de aanwezigen vervolgens zelf enkele technologieën laten verkennen (weblogs, wiki’s, Adobe Connect en Scoop-IT).

Ik heb vervolgens drie voorbeelden gegeven van didactische toepassingen van ICT. Daarbij ben ik ook ingegaan op de vraag in hoeverre je met behulp van deze toepassingen werkt aan:

  • Verdiepend leren
  • Creativiteit
  • Virtueel samenwerken
  • Digitale geletterdheid

Aan de vierde toepassing ben ik niet meer toegekomen. Net zo min als aan het zelf ontwikkelen van een stukje onderwijs met behulp van ICT, en op de rol van de docent. Time flies…..

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *