De ontwikkeling van werkplek leren (#in)

Paula Ketter beschrijft een aantal trends op het gebied van werkplek leren.
In de eerste plaats neemt de belangstelling voor leiderschap af. Dat heeft te maken met diverse crises zoals de milieuramp in de Golf van Mexico of de bankencrisis. Volgens Ketter is sprake van een groot wantrouwen ten opzichte van leiders. Dit wantrouwen leidt tot andere eisen die gesteld worden aan leiderschapontwikkeling en bekwaamheden van leiders. Transparantie, eerlijkheid en ethisch handelen zijn bijvoorbeeld eigenschappen die vandaag de dag van groot belang worden gevonden voor leiders. Managementontwikkelingsprogramma's besteden daar tot dusver weinig aandacht aan. Daarbij is het de vraag of je zaken als integriteit kunt trainen. Ketter ziet hier daarom een belangrijke rol weggelegd voor meer informele manieren van leren, en leren met behulp van sociale media. Vooral ook omdat steeds meer jonge werknemers gewend zijn met deze applicaties te werken en te leren.

Belangrijker dan technologie is m.i. overigens de dialoog tussen leiders in spe onderling, en met de samenleving als het gaat om maatschappelijke verantwoordelijkheid en beroepsethische vraagstukken.

Op de tweede plaats is performance improvement vandaag de dag een belangrijk thema voor werkplek leren. Daarbij past het volgens Ketter niet om te proberen te controleren hoe werknemers denken:

“Instead, it involves capitalizing on a worker’s self-motivation, natural engagement, and resilience to perform well by control of her contentment derived from fulfilling her own purposes for working.”

Volgens Ketter is het vooral belangrijk dat middenmanagers een cultuur creëren waarin innovatieve ideeën kunnen bloeien en werknemers zelf meer controle kunnen uitoefenen over hun werk. Zij geeft hiervoor overigens helaas geen handvatten.

Een derde ontwikkeling is het toenemend gebruik van mobiele apparaten, zoals de smartphone. Hierdoor zijn de mogelijkheden voor performance support verbeterd, en hebben medewerkers altijd en overal toegang tot de meest actuele 'just-in-time' informatie om bepaalde taken uit te kunnen voeren. Bovendien zijn deze tools ook dé gereedschappen van de nieuwe generatie medewerkers.
GPS technologie stelt medewerkers bovendien beter in staat over informatie en kennisbronnen (zoals experts) te beschikken die zij op dat moment, en die plaats, nodig hebben. Technologie maakt dus niet alleen 'just-in-time'-leren mogelijk, maar ook 'just-in-place'-leren: medewerkers kunnen altijd en overal over locatiegebaseerde informatie beschikken en altijd hun netwerk raadplegen voor hulp en advies.

Ketter concludeert tenslotte:

Learning is trending toward the user and the moment of need. Workplace learning and performance professionals need to redefine the role that mobile learning will play in their learning initiatives because if they don’t, they risk being left behind in this new workplace paradigm.

Ketter presenteert een bruikbaar overzicht van ontwikkelingen op het gebied van werkplek leren. Met name de aandacht die zij schenkt aan de rol van social learning voor leiderschapsontwikkeling is vernieuwend te noemen.

(nog steeds geschreven tijdens het waken bij mijn schoonvader)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. … sterkte… goed dat je ook nog de kracht vindt om een paar zinnige dingen over het werk van Ketter te schrijven … ik wijd er graag een (re)blog aan…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *