Vergeten we echt zo veel? (#in)

Veel van wat wordt gepubliceerd over het geheugen, is niet gebaseerd op gedegen onderzoek maar op 'geroep'. Die conclusie kun je trekken op basis van de blogpost How Much Do People Forget?van Will Thalheimer. De auteur heeft diverse onderzoeken over de werking van het geheugen bestudeerd, en concludeert dat of we datgene wat we leren vergeten, afhankelijk is van een groot aantal factoren.

Vaak worden er zeer uiteenlopende percentages genoemd van datgene wat we geleerd hebben, ook op langere termijn onthouden (van 0 tot 94%). Veel hangt daarbij af van zaken als voorkennis, motivatie, de mate waarin informatie betekenisvol is voor lerenden en gebruikte leermethoden. Thalheimer schrijft onder meer:

Learning interventions can produce profound improvements in long-term remembering. In other words, learning gurus are wrong when they say that training is not effective.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Deze bijdrage deed me direct denken aan een boek dat ik net heb gelezen: vergeetboek, geschreven door Douwe Draaisma. Ook hij benadrukt dat het niet zo simpel in elkaar zit en dat de “leuke geheugenfeitjes” steeds weer opduiken. Een aanrader.
    Overigens moest ik wel lachen om het citaat. Wanneer je als doel van onderwijs ziet dat het gaat om “long time remembering”, ja, dan gaat zijn stelling eventueel op. Maar ik hoop dat onderwijs daar toch niet (alleen) voor bedoeld is….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *