Waarom meer computers in het onderwijs niet leiden tot een intensiever gebruik (#in)

Het aantal computers is volgens Larry Cuban de laatste dertig jaar in het onderwijs explosief toegenomen. Dit heeft volgens hem echter niet geleid tot een evenredige toename van het gebruik van ICT in het onderwijs:

Access to an innovation, then, does not mean frequent teacher use in classrooms

Cuban ziet parallellen met de gezondheidszorg en constateert dat ICT-toepassingen vooral zijn ontwikkeld door ICT'ers, waardoor deze voor de eindgebruikers erg complex zijn geworden. Ontwikkelaars van toepassingen testen deze vaak nauwelijks met degenen die er dagelijks mee moeten werken. Dit leidt tot niet-efficiënte, kostbare en niet productieve maatregelen. Als eindgebruikers daar vraagtekens bij plaatsen, worden zij nauwelijks serieus genomen.

Volgens Larry Cuban wekken dure ICT-toepassingen vaak te hoog gespannen verwachtingen. Er wordt vaak vanuit gegaan dat, als dure ICT-producten in het bezit zijn van eindgebruikers, dit automatisch tot 'wonderen' leidt. Komt die verwachting niet uit, dan wijt men dit onterecht aan 'weerstand' bij die eindgebruiker. Daarnaast is het opbouwen van een duurzame vertrouwensrelatie tussen docent-lerende (en arts-patiënt) van groot belang. Online werken wordt daar vaak strijdig mee gezien. Het is volgens Cuban de vraag of je dit eindgebruikers kunt verwijten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Ik zie niet alleen parallellen met de gezondheidszorg. Nieuwe toepassingen, wat dan ook, vragen om uitleg en training. Alleen als gebruikers middelen ook daadwerkelijk beheersen (dus kennis hebben over en ervaring hebben met), is succes verzekerd.

  2. @Karin Reichrath: zouden applicaties niet zo intuïtief zijn, dat ze geen uitleg en training vereisen?
    @Elbert: die relatie zie ik ook, ja.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *