Ander onderwijs in een andere fysieke leeromgeving

Volgens architect Greg Stack moet de fysieke structuur van scholen ook veranderen. Volgens hem zijn er zeker tien verouderde faciliteiten die het beste afgeschaft kunnen worden.

De tien zijn:

    1. Computerlokalen. Mobiele en draadloze technologie hebben deze ruimtes overbodig gemaakt. Stack schrijft terecht:

      A modern school needs to have connectivity everywhere and treat computers more like pencils than microscopes.

    2. Leren in daarvoor voorgeschreven ruimtes. De meest betekenisvolle leeractiviteiten vinden vaak niet in de klas plaats.
    3. Klaslokalen die uitgaan van centrale instructie.
    4. Geïsoleerde klaslokalen. “Isolatie is de vijand van verbetering”, zo citeert Stack Tony Wagner. Ruimtes zouden visueel meer met elkaar verbonden moeten zijn.
    5. Aparte afdelingen. Leren vindt curriculumoverstijgend plaats. Docenten, die zich met verschillende thema’s bezighouden, zouden meer met elkaar moeten samenwerken.
    6. Gangen. Deze nemen veel plaats in beslag, en zijn daardoor duur.
    7. Traditionele bibliotheken.
    8. Donkere indoor gymlokalen.
    9. Centrale kantines. Gebruik liever kleine ruimtes waarin lerenden in kleine groepen eten, en waardoor je de ruimtes ook voor andere doelen kunt gebruiken.
    10. Grote pauzeruimtes. Deze zijn o.a. erg geschikt voor pesten. Maak liever gebruik van individuele ruimtes waarin lerenden tot rust kunnen komen, als zij daar behoefte aan hebben.

Leuk om eens door een bril van een architect te kijken naar een leeromgeving. De fysieke leeromgeving bepaalt uiteraard mede hoe er geleerd wordt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ga eens kijken bij SintLucas in Boxtel. Daar proberen ze ondanks het deels oude gebouw met inderdaad die gangen de ruimte toch echt anders te gebruiken!

    Ik ben het dus helemaal eens met Greg Stack! (hoe kom je nu weer aan zo’n bericht?)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *