Vandaag heb ik bij mijn eigen regionaal opleidingencentrum, Gilde Opleidingen, een workshop verzorgd over het gebruik van laptops in het onderwijs. De leerdoelen waren:
- Deelnemers zijn in staat redenen van het gebruik van laptops in het onderwijs te benoemen.
- Deelnemers kennen pedagogisch-didactische maatregelen ten behoeve het gebruik van laptops in het onderwijs.
- Deelnemers zijn in staat om leeractiviteiten vorm te geven, waarbij laptops worden ingezet.
De opzet van de workshop was
- Introductie
- Opdracht: redenen om laptops in het onderwijs in te zetten
- Inleiding: Waar kun je tegen aan lopen (en wat te doen)?
- Inleiding: Verkenning verschillende typen functionaliteiten/applicaties in relatie tot leeractiviteiten, leerdoelen en ruimtes
- Brainstorm: leeractiviteiten met een laptop tijdens groepsbijeenkomsten
- Inleiding: Model om naar laptops in onderwijs te kijken
- Peiling en discussie: online forum geschikt voor niveau 2 leerlingen?
- Opdracht: aan de slag met TPACK bij onderwijsontwerp:
- leeractiviteiten tbv voorbereiding adviesgesprek Kamer van Koophandel
- oriëntatie politieke besluitvorming
De opdrachten zijn gemaakt binnen onze elektronische leeromgeving, Fronter. In onderstaande presentatie wordt daar enkele keren naar verwezen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie