Metaforen zijn vaak erg geschikt om je ergens een voorstelling van te kunnen maken, en om de dialoog op gang te brengen. Je kunt bijvoorbeeld ook over wenselijke leeromgevingen nadenken via metaforen. Leer je het liefst in een grot, of rond een kampvuur? Steve Wheeler laat Stephen Harris hierover aan het woord.
Volgens Stephen Harris van het Sydney Centre for Innovations in Teaching bestaat de leeromgeving van een lerende uit een aantal ruimtes en plaatsen:
- Het kampvuur: een sociale leerruimte, waar lerenden elkaar ontmoeten en met elkaar converseren.
- De grot: een persoonlijke leerruimte voor individueel leren en reflecteren, voor het uitstippelen van individuele leerpaden.
- De zandbak: een plaats om nieuwe ideeën uit te proberen, en te experimenteren waarbij jongeren niet bang hoeven te zijn om fouten te maken (psychologisch veilige omgeving).
- De waterbron: informele ruimte voor spontaan, toevallig, leren.
- De bergtop: plek waar jongeren hun werk en ideeën kunnen delen en verspreiden (publiceren). Zelfs wereldwijd.
Volgens mij missen we nog een aantal leerruimtes, aangezien deze metaforen vooral gericht zijn op kleinschalige manieren van leren. Ik mis ook metaforen die gericht zijn op klassieke instructie (de apenrots?)
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred,
Er worden langzamerhand al verschillende metaforen gebruikt voor verschillende leeromgevingen. De mensen van LEF Future Center van Rijkswaterstaat hebben hun metaforen heel mooi in de praktijk gebracht.
Hier een mooie publicatie: http://www.rijkswaterstaat.nl/images/De%20Werkzame%20Ingredi%C3%ABnten%20van%20LEF_tcm174-312868.pdf
Mvg,
François Walgering
Mij valt op dat het gescheiden ruimtes zijn. Je zou toch willen dat bijvoorbeeld de zandbak, de grot en het kampvuur één ruimte zouden kunnen zijn waar lerenden kunnen experimenteren, over hun bevindingen kunnen reflecteren, die bevindingen kunnen toetsen aan de bevindingen van anderen en zo samen tot een dieper leren kunnen komen.
Ik geloof niet dat je die ruimtes als gescheiden moet zien.
Het is ook heel aardig (misschien zelfs wel fascinerend) om te term ‘ruimte’ te zien als iets afgekaderds terwijl ‘ruimte’ toch ook oneindig wijds gezien kan worden, of open.
Deze learning spaces zijn hele aardige referentiepunten als je met scholen gaat praten over hoe anders leren (actief, mobiel) een andere fysieke leeromgeving vraagt.
@Wilfred ik denk dat ‘het kampvuur’ wel gezien kan worden als de plek waar je ‘naar verhalen komt luisteren’, al dan niet van de dorpoudste.
Nog zoiets: de metaforen worden ontleend aan een soort traditionele sociale omgeving. Ik zie altijd een beetje wilde-natuur-achtige beelden voor me. Dat zou toch ook wat eigentijdser moeten kunnen!?
Veel jongeren kunnen hun beelden aangeven bij hoe en waar leren en met wat. Het zou goed zijn, een keer met ze te werken aan hun eigen set metaforen…
Je hebt natuurlijk gelijk, Fons. Als handvat voor het inrichten van een gevarieerde leeromgeving is deze metafoor inderdaad geschikt. Als weerspiegeling van de (gewenste) werkelijkheid mijns inziens niet.
Dank voor je aanvulling!
Een leeromgeving kan idd meerdere leerruimtes bevatten. ‘Vroeger’ boeide men in Second Life ook leeromgevingen op basis van een de natuur. Ik vind het wel mooi. Maar ik sta open voor alternatieve metaforen, die jongeren idd zelf kunnen bedenken. Je kunt een kampvuur idd ook gebruiken als een plek om te luisteren. In feite praat je via de vlammen met elkaar (kan ik me als ex-scout goed herinneren). Maar welke metafoor hanteren we dan voor de plek om met elkaar de dialoog aan te gaan? De marktplaats maar weer?