Motiveer lerenden door hen een publiek te geven (#in)

Binnen het huidige onderwijs vraagt menigeen zich af hoe je lerenden kunt motiveren. Zijn zij alleen in beweging te krijgen door middel van cijfers? Nee, stelt Elena Aguilar. Laat leerlingen schrijven voor een authentiek publiek,

an audience with whom they genuinely wanted to connect.

Dat kunnen leerlingen uit een ander land zijn, maar ook familieleden of politici (dit hangt af van het onderwerp). In het verleden werden daarvoor brieven gebruikt, nu beschik  je natuurlijk over  andere middelen (e-mail, weblogs of wiki's). Ook hoef je je -voeg ik hier aan toe- niet te beperken tot schrijfproducten. Dankzij sociale media kun je ook gemakkelijk podcasts, online posters, online video's, en dergelijke delen.

Uit Aguilar's bijdrage kun je destilleren waar je rekening mee moet houden als je de motivatie van lerenden wilt bevorderen door hen artefacten te laten delen:

  • Het product is persoonlijk en gestructureerd, en nodigt uit tot een dialoog. Positieve feedback bevordert dat lerenden blijven schrijven.
  • Het publiek heeft behoefte aan het product, aan de kennis die lerenden delen.
  • Het product representeert de belevingswereld van de lerenden, laat zien wie zij zijn en waar zij voor staan (dit is mijn ruime interpretatie).

Elena Aguilar vindt dit eigenlijk voor de hand liggen, en geeft aan dat dit in feite voor haarzelf, als schrijfster, ook geldt:

I am supremely motivated by the thought that someone out there is reading my writing, that it’s influencing or moving someone or provoking a thought or feeling or idea that wasn’t there before. Would I write if no one ever read my writing? Maybe. Writing does help me sort out my ideas and feelings. But I probably would never work on revising or refining my scribble-scrabble. I only do that because I know I have an audience and I want my audience to read me!

Als blogger vind ik dit inderdaad erg herkenbaar.

Aguilar onderstreept met deze bijdrage dat ICT een toegevoegde waarde heeft voor het onderwijs doordat het lerenden in staat stelt hun 'leerproducten' op een gemakkelijke manier te delen met een authentiek publiek. Niet voor niets geldt 'uitdragen', Het 'doorbreken van de muren van de school' als één van de pijlers van digitale didactiek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *