iPad draagt bij aan emancipatie van leerlingen met speciale behoeften

Er verschijnen regelmatig artikelen over het gebruik van de iPad binnen het speciaal onderwijs. Het artikel iPad: More than a Toy; a Voice for The Disabled geeft een goed overzicht van de mogelijkheden van dit apparaat voor deze doelgroep (vaak in combinatie met speciaal ontwikkelde apps). Leerlingen met speciale behoeften kunnen daardoor in leeractiviteiten participeren, terwijl dat eerder niet mogelijk was. In feite draagt de iPad daarmee bij aan hun emancipatie. Is dit ook mogelijk met andere tablets?

De auteur stelt dat de iPad jonge, autistische, kinderen vaak voor het eerst in staat stelt te communiceren:

The touch-and-swipe screen gives them the ability to express themselves and serves as a tool that enables these children to participate in classroom activities with their peers.

Normaliter zijn apparaten waarmee je kunt communiceren met deze doelgroep veel duurder. Bovendien is de iPad een gaaf en sociaal geaccepteerd apparaat, waardoor de motivatie om het te gebruiken groot is en bijvoorbeeld autistische jongeren beter aansluiting krijgen bij andere leerlingen.

De iPad sluit ook aan op de visuele voorkeur van leren van autistische leerlingen of leerlingen met het syndroom van Down.

Het artikel geeft ook het voorbeeld van een docent die de camera van de iPad gebruikt om foto’s van klasgenoten te maken. Een leerling, die niet spreken kon, kon vervolgens identificeren wie zijn klasgenoten waren. Uiteraard kun je deze leeractiviteit ook met een gewone camera uitvoeren, maar de iPad maakt het wel erg gemakkelijk.

Er zijn ook veel apps beschikbaar voor taal- en rekenvaardigheden. Veel apps voor leesvaardigheid bevatten bovendien mogelijkheden om de voortgang van leerlingen te monitoren. Tenslotte kunnen ouders met de iPad ook thuis met leerlingen leren.

Hebben andere tablet-PC’s dezelfde mogelijkheden? Bestaan er ook Android-apps voor deze doelgroep? Het zou immers niet goed zijn als ouders en scholen geen keuzevrijheid hebben.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *