Voordelen en uitdagingen van laptops in het onderwijs (#in)

Dankzij deze blogpost van Wayan Vota ben ik gestuit op een recente -voorlopige- studie naar de effecten van de implementatie van laptops binnen het onderwijs. De onderzoekers Thierry Karsenti en Simon Collin hebben onderzocht wat de voordelen en uitdagingen zijn van de strategie van de Canadese Eastern Townships School Board om elke leerling van 'grade' 3 tot 11 een laptop te geven.

In hun gedegen en grootschalig opgezette onderzoek kijken zij met name naar het pedagogisch-didactische gebruik, en naar technische aspecten.

Enkele conclusies zijn:

  • De betrokken docenten en lerenden zijn over het algemeen positief over het gebruik van laptops in het onderwijs. Slechts 5% van de docenten is niet enthousiast.
  • Laptops worden in de klas vooral gebruikt om
    • informatie op te zoeken (meer informatie, interactief materiaal, en meer divers en actueel materiaal),
    • te schrijven,
    • leerlingen creatieve multimedia-projecten te laten uitvoeren,
    • en interactieve en dynamische presentaties te houden.
  • Laptops worden vooral bij leerprojecten gebruikt.
  • Ook bij gewone lessen vinden respondenten dat het gebruik van laptops het onderwijs interessanter maakt (leren zou onder andere meer authentiek en betekenisvol voor lerenden worden, en de motivatie van lerenden vergroten).
  • Als leerlingen de laptop tijdens de les onbeperkt zouden mogen gebruiken, dan zou Facebook na Google de meest populaire toepassing zijn (dit versterkt mijn pleidooi om 'de klep' regelmatig dicht te doen).
  • Bijna 70% van de onderwijsgevenden geeft aan dat de ICT-professionalisering  weinig tot geen gevolgen heeft gehad voor hun onderwijspraktijk. De integratie van ICT in het onderwijs lijkt vooral een kwestie van vallen en opstaan te zijn. De bestaande manier van deskundigheidsbevordering lijkt bij de grootste groep onderwijsgevenden in elk geval onvoldoende zoden aan de dijk te zetten. De onderzoekers concluderen:

    training the teachers and students at the same time, and in the classroom, would appear particularly useful.

  • Veel educatief materiaal op internet is allesbehalve motiverend.
  • Als de laptop niet op een motiverende manier wordt gebruikt, is het risico op afleiding zeer aanwezig. De meeste lerenden willen de laptop op school overigens liever voor educatieve doeleinden gebruiken dan voor sociale en recreatieve doelen. Deze houding lijkt in de loop de jaren te zijn ontwikkeld. De onderzoekers spreken daarom van

    ‘techno-educative maturity’ of the students

  • Het aantal dropouts is in de periode 2004-2005 tot en met 2008-2009 gedaald van 39,4% naar 22,7%. Dit wordt deels toegeschreven aan de ‘one laptop per child’-strategie (o.a. als gevolg van de toegenomen motivatie).

Deze studie is bondig geschreven (nog geen 30 pagina's), en is eigenlijk in z'n geheel de moeite waard om te lezen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Van een fervent voorstander ben ik veranderd in een tegenstander van e-learning. De meeste van mijn Havo- en Vwo-leerlingen (examenklas) zijn niet in staat onderwijskundig verantwoord met het internet om te gaan tijdens de les.
    In no-time zijn de hoofdtelefoons op en wordt gechat, ge-emailed, etc. Tijdens uitleg dwing ik om de schermen uit te zetten of dicht te klappen, echter de rest van de les wordt enorm veel tijd en aandacht verspild. Bij VMBO-alle niveaus is de verspilling nog groter.
    Bij afdeling ICT krijg ik op mijn school (15.000 leerlingen) niet de faciliteit om gedurende mijn lestijd de URL’s te beperken tot een subset die ik vooraf ingesteld zou hebben.
    Kortom, wederom een onderwijs-hype waar het onderwijs veel schade van ondervindt.

  2. @mw. Klaaskate: het onderwijs moet leerlingen leren om verantwoord met internet om te gaan. Zij zullen later op de werkplek ook resultaatgericht moeten werken, terwijl zij de beschikking hebben over al dat moois en interessants dat online te vinden is. Het niet-gebruiken is wat mij betreft geen optie. Ik ben groot voorstander van pedagogisch-didactische maatregelen op dit gebied. Ik weet uiteraard niet hoe u daar mee omgaat, maar er zijn genoeg voorbeelden beschikbaar van succesverhalen.

  3. @mw. Klaaskate: Ik neem aan dat de laptop gebruikers gewoon op een school netwerk verbonden zijn. Waarom dan gewoon niet websites blokkeren die niets hebben te maken met het onderwijs? Op het MBO/HBO/UNI zijn de leerlingen echter wel proactief bezig met de laptop.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *