Dwang werkt niet (#in)

Het pleidooi van docent Jos Baijens voor een grotere inzet van ICT in het onderwijs onderschrijf ik. Baijens stelt in feite dat het onderwijs zich niet afzijdig kan houden als het gaat om digitalisering. Hij pleit om kritisch te kijken naar ICT-ontwikkelingen op je vakgebied, "samen met de leerlingen".

Dit vraagt volgens hem o.a. om een andere houding van onderwijsgevenden, om een andere didactiek (o.a. werken met complexe opdrachten) en om hetgebruik maken van geavanceerde "leergames".

Ik haak echter af bij zijn pleidooi voor dwang. Enkele citaten:

Om de leerkrachten nu in beweging te krijgen, dienen scholen en ministers quota in te stellen en plannen te maken over de zeer nabije toekomst. De wet van de remmende voorsprong moet worden overwonnen.

Scholen moeten worden gedwongen om de computer en het computergebruik een centrale plek te geven bij de lessen, toetsen of eindproducten van de leerlingen.

(…)

Dwing docenten tot echte innovatie en functionele kennisoverdracht.

Quota ten aanzien van wat? Zegt kwantiteit bovendien wat over kwaliteit? En wilden we binnen het onderwijs niet juist minder overheidsbemoeienis met het 'hoe'? Staat een dergelijke dwang niet haaks op de professionele autonomie van docenten?

Een dergelijk pleidooi voor dwang is wat mij betreft een voorbeeld van een ouderwetse motivatiebenadering. De wortel en de stok werken hier niet bij. Lees nog eens wat Dan Pink hierover schrijft.

Dwang helpt niet. Wat wel?

  • Richt je op het bevorderen van de intrinsieke motivatie (check wederom de ideeën van Pink)
  • Bevorder een gevoel van urgentie
  • Stuur op visie
  • Kies voor een geïntegreerde benadering van onderwijsontwikkeling, didactiek en technologie
  • Communiceer succesverhalen
  • Faciliteer (middelen, professionalisering)

Dwang werkt m.i. eerder averechts. Het belemmert de acceptatie van ICT in het onderwijs eerder, dan dat het bevorderend werkt. Door te pleiten voor dwang zou Baijens de integratie van ICT in het onderwijs wel eens een slechte dienst kunnen bewijzen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *