Steve Wheeler heeft een interessante blog post geschreven over het belang van content en context voor leren. Hij beschouwt het internet terecht meer als een creatieve ruimte, dan als een opslagplaats voor content. Je hebt volgens mij echter ook content nodig om op een creatieve manier te kunnen interacteren.
Wheeler schetst dat nieuwe technologieën er toe bij zullen dragen dat we nog gemakkelijker en sneller grote hoeveelheden content met elkaar kunnen delen. Hij stelt dat we ons vandaag de dag sterk richten op content, en dat we onvoldoende oog hebben voor de tools die betekenis geven aan content. Die tools worden ook in steeds transparanter en gemakkelijker te gebruiken, en vormen de context waarin we communiceren over content. Steve schrijft:
Highly digitally literate individuals are able to communicate effectively across several platforms without loss of power or nuance. This is known as ’transliteracy’, a sophisticated grasp of the affordances of the media and technologies that is becoming the passport to success for today’s digital learner and scholar. Transliteracy goes beyond content, and exploits the power and potential of many different tools and services, giving the user an edge over content, enabling them to connect, communicate, consume, create and collaborate more effectively.
Verder benadrukt hij dat toegang tot informatie nog geen kennis impliceert. Door te leren wordt informatie kennis. Leren vindt anno nu onder meer plaats via alomtegenwoordige connecties met anderen (gedsitribueerde vorm van cognitie). Technologieën en tools vormen dan
extensions of our cognitive ability and mental space which have the potential to advance personal learning beyond the constraints of normal boundaries and spaces.
Wheeler noemt dit het ‘mind tool effect’. In Context is king illustreert hij dat content verschillende betekenissen kan krijgen in diverse contexten.
Hij waarschuwt er overigens ook voor dat participatie in netwerken en communities of practices er toe kan leiden dat mensen overspoeld worden met content, als actieve leden op grote schaal content creëren, delen en aanbevelen. Content fungeert volgens hem ook dan als een tiran, omdat we vaak onvoldoende in staat zijn de tools te gebruiken om content te cureren (wat mij betreft zijn de tools zelf ook nog onvoldoende uitontwikkeld).
Ik deel zijn opvatting. Het internet is vooral een creatieve ruimte waar je door interacties en dialoog kennis kunt ontwikkelen. De ‘affordances’ van de tools zijn vooral van invloed op de wijze waarop die interacties effectief en efficiënt plaats vindt (analyseer maar eens de affordances van een doorsnee forum). Content heb je nodig om input te geven aan die dialoog. Het internet zou echter niet beschouwd mogen worden als opslagplaats van content.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie