Dankzij het Sharable Content Object Reference Model (SCORM) is het mogelijk geworden om web-based leerstof in verschillende leermanagement systemen en elektronische leeromgevingen te gebruiken. Dat impliceert dat eindgebruikers van leermanagement systeem kunnen veranderen, zonder hun leerstof 'over boord' te moeten zetten. SCORM is een jaar of 12 geleden geïnitieerd, en sindsdien zijn diverse versies deze set van specificaties en standaarden verschenen.
Volgens Marc Rosenberg legde deze set specificaties en standaarden beperkingen op aan ontwerpers van e-learning content, waardoor meer creatieve en innovatieve ontwikkelingen op het gebied van contentontwikkeling werden belemmerd. Toch stond deze beperking het succes van SCORM niet in de weg.
Alternatieve benaderingen van e-learning, waarbij sprake is van meer informele vormen van leren, en van samenwerkend leren, leiden er volgens Rosenberg wel toe dat SCORM minder belangrijk wordt. Rosenberg maakt daarbij melding van een project, waarbij gewerkt wordt aan een nieuwe set van specificaties en standaarden voor nieuwe vormen van e-learning. Dit betekent overigens niet dat SCORM zal gaan verdwijnen. Rosenberg concludeert m.i. terecht:
SCORM’s usefulness remains, but its role in an increasingly complex e-Learning future may be less critical.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie