Cursussen (online of blended) worden in veel gevallen afgesloten met een paper. In Evidence of Learning Online: Assessment Beyond The Paper verkent Judith Boettcher alternatieve beoordelingsstrategieën. Daarbij vindt zij het belangrijk dat gebruik wordt gemaakt van -wat Clay Shirkey omschreef als- "cognitive surplus"
“the shared, online work we do with our spare brain cycles.” For example, cognitive surplus is what is making Wikipedia possible and is the energy behind most of the open source movement. Here’s why this is important. The motivation for doing shared work with those “spare brain cycles” is simple: We, as people, like to create and we like to share.
Boettcher gaat er daarbij vanuit dat studenten meer gemotiveerd zijn, als je bij beoordelen inspeelt op die "cognitive surplus". Zij onderscheidt vervolgens de volgende alternatieve beoordelingswijzen:
- Professionele werkproducten. Daarbij gaat het om diverse producten die tijdens de uitoefening van een beroep zijn gemaakt, en die blijk geven van iemands expertise. Daarbij kan het gaan om een divers scala aan producten, zoals projectmanagement documentatie, memo's of teamwiki's.
- Interviews.
Interviews zijn volgens Boettcher vooral geschikt als alternatief voor beknopte opdrachten.The interview medium is a very flexible communication tool and can be used by both faculty and students for demonstrating understanding and eliciting the state of concept development. Here are some possible strategies that can require research, critical thinking, and writing.
- Audio, video, en visuele projecten. In een wereld waarin audio en video een centrale plaats innemen (en jongeren op grote schaal audio en video creëren), kun je deze middelen ook gebruiken om studenten eindproducten te laten maken.
- Webblogs. Volgens Boettcher worden webblogs nog onvoldoende benut als "writing space" binnen het onderwijs. Webblogs maken denkprocessen zichtbaar, en zijn geschikt voor reflectie. Webblogs geven studenten ook een 'stem'.
Wiki's. Via wiki's kun je studenten o.a. ideeën laten vastleggen om problemen op te lossen. Door studenten hierin te laten samenwerken, maak je gebruik van verschillende perspectieven.Blogs help learners understand the growth cycle of learning new concepts and how and why they think the way they do.
Boettcher gaat helaas niet uitgebreid in op de alternatieven die zij aanstipt. Anders zou zij ongetwijfeld de problematiek rond authenticiteit bij professionele werkproducten hebben beschreven. Hoe weet je dat een memo of verslag daadwerkelijk door de student is geschreven? Bovendien moeten studenten wel in een voor de studie relevante omgeving werken, willen zij in staat zijn om dergelijke werkproducten op te leveren. Verder gaat Boettcher niet in op de vraag of studenten met audio, video en visuele projecten wel werken aan de bekwaamheden die je eigenlijk wilt beoordelen (en waar normaliter een paper voor wordt gebruikt). Ook is het belangrijk dat je bij samenwerkend leren de individuele bijdragen beoordeelt, en niet alleen het gezamenlijke eindproduct. Met de slotopmerking
We are moving toward term paper-less assessment!
gaat zij dan ook wat kort door de bocht.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie