Door sociale media te blokkeren, belemmeren scholen leerlingen feitelijk om te leren. Dat betoogt Graig Watkins in The Huffington Post. Watkins illustreert hoe jongeren sociale media gebruiken om te leren. Door het gebruik van sociale media te verbieden, werk je als onderwijsinstelling in feite verschraling van leermogelijkheden in de hand.
Sociale media kunnen afleidend werken (en andere negatieve aspecten hebben), maar zijn vooral toch ook een belangrijk onderdeel van de persoonlijke leeromgeving van gebruikers. Watkins stelt m.i. terecht:
many students use social media to enhance their learning, expand the reach of the classroom, find the things they ‘need to know,’ and fashion their own personal learning networks.
Er zijn tal van voorbeelden van lerenden die bijvoorbeeld films op YouTube gebruiken als instructiemateriaal (hoe leer ik gitaar spelen?). Of van lerenden die video’s over gaming software met elkaar delen.
Jongeren moeten niet alleen ‘mediawijs’ worden maar ook leren hoe zij kunnen netwerken (network litteracy), vindt Watkins. Door sociale media te blokkeren
- leer je hen ook niet hoe communities sociale media op een inventieve en krachtige manier gebruiken
- laat je docenten en lerenden niet gezamenlijk ontdekken wat het educatieve potentieel van sociale media is
- belemmer je lerenden om hun werk met een groter publiek te delen
- weerhoud je jongeren ervan “to reimagine their creative and civic identities in the age of networked media”
Als onderwijsinstelling heb je ook een pedagogische opdracht. Het verstandig leren gebruiken van internettechnologie hoort daar anno 2012 volgens mij absoluut bij. Door sociale media te blokkeren, torn je wat mij betreft aan die pedagogische opdracht.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
2 reacties