Tips voor de online lerende

Online leren? Het is even wennen. Ook voor leerlingen en studenten. Daarom is het belangrijk dat zij weten wat hen te wachten staat. Heather Wolpert-Gawron heeft op basis van haar ervaringen daarom zeven tips gegeven die lerenden moeten helpen ‘online bij de les te blijven’ (bij wijze van spreken).

  1. Je moet jezelf bewust zijn van hoe je leert, en wat je leert. Zelfmotivatie, eigenaar voelen van je eigen leeractiviteiten. Dat is belangrijk.
  2. Je moet goed in staat zijn om je tijd te managen, planmatig kunnen werken. Zonder dat iemand mee kijkt.
  3. Je moet weten hoe je kunt samenwerken. Het vermogen om samen te kunnen werken is volgens de auteur echt voorwaardelijk om online te kunnen leren.
  4. Je moet in staat zijn om doelen te formuleren, en vandaar uit te plannen.
  5. Je moet in staat zijn om adequaat schriftelijk te communiceren. Veel online communicatie verloopt immers via geschreven tekst.
  6. Je moet de normen van de community volgen. Een online class heeft ook regels.
  7. Je moet kritisch naar je zelf zijn. Eigen bijdragen kritisch beoordelen.

Met name de derde tip is opvallend. Online leren wordt immers dikwijls geassocieerd met individueel leren. Veel mensen (maar niet iedereen) hebben echter moeite hiermee. Dan is het belangrijk dat buddies zoekt, en dat technologie dat faciliteert.

Het valt me wel op dat Wolpert-Gawron niet aangeeft dat het online onderwijsgevenden niet kunnen volstaan met het formuleren van verwachtingen, maar ook een begeleidende rol hebben. Zij spelen een rol in het stimuleren van lerenden, in het geven van feedback of in het helpen formuleren van doelen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ik onderschijf je twee aanvullende opmerkingen. De combinatie van de twee (samenwerken en ‘begeleidende rol’) is naar mijn idee ‘samen leren’.
    Jij geeft aan dat Online leren vaak geassocieerd wordt met individueel leren. Er zijn mensen die dit prettig vinden, maar op HBO-niveau lijkt me dit niet gewenst.
    Eenzelfde mis-associatie zie je echter vaak bij samenwerkend leren. Ik zie vaak dat ‘samenwerkend leren’ geassocieerd wordt met groepsopdrachten en ook dat is om meerdere redenen niet gewenst.
    De uitdaging van online leren (bij voorkeur als onderdeel van blended) zit in het formuleren van individiduele contextloze opdrachten. Dat maakt samen leren mogelijk en stimuleert een houding waarin delen en leren voorop staan.

  2. Waarom is individueel leren op HBO-niveau niet gewenst? Met groepsopdrachten moet je inderdaad uitkijken. Verder moet je wel oppassen dat ‘contextloze’ opdrachten wel betekenisvol zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *