Wat we weten over leren, is onjuist

Volgens hoogleraar Psychologie Robert Bjork blijken veel aannames over leren niet juist te zijn. In het artikel Everything You Thought You Knew About Learning Is Wrong doet hij een aantal krasse uitspraken. Het wachten is op de volgende wetenschapper die Bjork’s uitspraken weerlegt.

Bjork stelt bijvoorbeeld dat het op de langere termijn effectiever is om verschillende kennis en vaardigheden tegelijkertijd te ontwikkelen, in plaats van je gedurende bijvoorbeeld een uur te concentreren op één onderwerp. Voorwaarde is wel dat diverse taken met elkaar samenhangen. Bjork noemt deze strategie “interleaving“:

If information is studied so that it can be interpreted in relation to other things in memory, learning is much more powerful

Verder raadt hij aan om vooral op meerdere locaties te studeren. Anders koppel je informatie te veel aan één locatie.

Bjork nuanceert ook de vergeet-curve van Ebbinghaus. Als je namelijk leert, wacht, en weer leert, dan leer je volgens Bjork meer naarmate je langer wacht. Als je het jezelf moeilijker maakt door langer te wachten, leer je meer. Je vergeet overigens niet snel iets als je er weer aan wordt herinnerd, meent Bjork. Vergeten en leren werken in feite ‘op afstand’ samen.

Maak aantekeningen van een college na afloop van een college, adviseert hij. Ook dat is uitdagender dan het overschrijven van teksten op slides of op een bord. Ik moet dus maar stoppen met live bloggen. Dit vergt wel wat van de planning van het onderwijs. Je moet lerenden de gelegenheid geven om na afloop aantekeningen te maken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *